Doar amatorii lucrează cu scenarii pozitive atunci când fac prognoze și, din nefericire, ai noștri fac parte din categoria asta. Scenariul macro din spatele bugetului 2018 e de „n-shpe“ mii de ori mai OK decât evaluările anterioare al Comisiei Naționale de Prognoză (CNP), spre exemplu, notează Consiliul Fiscal (CF). Evoluția ar fi justificată, cât de cât, de măsurile promovate de guvernul PSD, însă optimismul ăsta e nepotrivit, din perspectiva unei construcții bugetare prudente, potrivit CF, mai ales că „există diferențe majore între evaluările CNP și cele mai recente rapoarte ale Comisiei Europene“. Apoi, apar câteva decizii bizare la capitolul „cheltuieli“ - sunt prevăzute reduceri de circa cinci miliarde lei. De unde se taie? În primul rând, din categoria generică „alte transferuri“; aici, conform CF, este vorba despre „diminuarea inexplicabilă a contribuției datorate de România la bugetul UE (-1,7 miliarde lei)“. Mai sunt reduse cheltuielile cu dobânzile (-1,5 miliarde lei), cu personalul (-867 milioane lei) și cu asistența socială (-821 milioane lei). În contrapartidă, sunt majorate cu cinci miliarde lei cheltuielile de capital, sursa majorării fiind localizată la Ministerul Apărării (numai în 2017). În condițiile de față, Consiliul Fiscal e ușor confuz, întreaga situație dându-i cu rest. Și să nu uităm că bugetul a avut în spate prognoza de iarnă a CNP, publicată cu vreo două luni înainte de termen, și care a luat în stil copy-paste date din programul de guvernare prezentat în august 2016... Și câteva exemple. PIB estimat în 2017 - 815 miliarde lei de CNP, aceeași sumă de la PSD. 2018 - 878 miliarde lei în ambele cazuri; 2019 - 946 miliarde lei în cele două „prognoze“. E un semn clar că CNP trebuie transformată într-o instituție independentă, spune senatorul Florin Cîțu; și dacă nu se poate, atunci trebuie desființată - „Estimările pe baza cărora se construiește bugetul ar trebui să vină de la una sau chiar mai multe instituții independente“.