Există oameni speciali a căror trecere în „lumea umbrelor” lasă celor care i-au cunoscut o tristeţe imensă. Un astfel de om, respectat pentru profesionalismul său, dar şi pentru calitatea sa de a rămâne Om, dincolo de prestigiul funcţiilor şi al gradelor, a fost şi comandantul titular al petrolierului „Independenţa”, Constantin Preda. Comandantul, care s-a stins din viaţă pe 21 martie, a fost condus pe ultimul drum, sâmbătă, la orele amiezii, după slujba de prohodire ce a avut loc la biserica cu hramul Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, Purtătorul de Biruinţă. Aproximativ 50 de persoane au însoţit cortegiul funerar spre Cimitirul Central unde îşi doarme, acum, somnul de veci, comandantul „navei-amiral” a flotei române.
O EPISTOLĂ... EPITAF Fiul său, geofizicianul Dorin Preda, stabilit în America, nu a putut fi prezent la înmormântare din motive obiective, dar a trimis o emoţionantă epistolă, ale cărei prime rânduri pot să-i fie epitaf comandantului Constantin Preda: „Am pierdut un far de decenţă, demnitate, distincţie”. „Oricum şi oriunde, tatăl meu s-a afirmat ca un om decent, căci a făcut totul cu mare corectitudine. Deşi etica lui înaltă nu i-a făcut viaţa mai uşoară sau mai îmbelşugată, a fost singurul mod în care el a acceptat să trăiască în respect pentru valorile clasice şi dorind o societate mai bună”, a scris fiul său, cu durere că nu poate să-şi conducă tatăl pe ultimul drum şi să-i fie alături mamei îndurerate.
CONSTANTIN PREDA FACE PARTE DIN PLEIADA OAMENILOR MĂRII CARE AU MARCAT MARINA ROMÂNĂ Vestea plecării lui Constantin Preda în lumea celor drepţi, pentru a reîntregi echipajul navei „Independenţa” în ceruri, după cum a spus jurnalistul de investigaţie şi autorul de cărţi-document Constantin Cumpănă - care a debutat editorial chiar cu „Tragedia navei Independenţa - cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei maritime româneşti” - a fost primită cu tristeţe de toţi cei care l-au cunoscut. Printre ei se află şi directorul Direcţiei Organizare Evenimente din cadrul Primăriei Constanţa, Petrică Munteanu, fost director al NAVROM Constanţa. Acesta a mărturisit: „A fost unul dintre comandanţii care au lăsat o amprentă deosebită prin profesionalismul şi caracterul său. O pleiadă de marinari şi ofiţeri a lucrat alături de el şi a rămas cu câte ceva în urma experienţelor voiajelor făcute cu comandantul Constantin Preda. Eu, din păcate, nu am făcut niciun voiaj cu dumnealui, dar l-am cunoscut ca pe una din marile personalităţi ale marinei comerciale din punct de vedere al profesionalismului. Însă nu este suficient să fii un bun profesionist, trebuie să fii şi om, iar comandantul Constantin Preda a ştiut să facă acest lucru, să îşi apropie oamenii. Există astfel de oameni de care ne aducem aminte cu bucurie, dar şi cu mare regret că nu mai sunt. Un astfel de om este şi comandantul Constantin Preda, care face parte din pleiada oamenilor mării care au marcat Marina Română”.
„Echipajul Independenţei se reface în ceruri”
Constantin Preda era comandantul titular al navei „Independenţa”. La fatidica dată de 15 noiembrie 1979, când petrolierul românesc, construit în Şantierul Naval Constanţa şi lansat la apă pe 28 mai 1977, a fost colizionat de nava grecească „Evriali”, în apele Mării Marmara, în strâmtoarea Bosfor, Constantin Preda se afla în concediu. În locul său s-a aflat comandantul Mihai Dorinel, al cărui trup nu a mai fost găsit. Nava a ars neîntrerupt timp de 29 de zile şi de nopţi şi 42 de marinari au murit, 13 au fost daţi dispăruţi şi doar trei au reuşit să se salveze. Comandantul titular al „Independenţei” a făcut parte din comisia de anchetă pentru stabilirea cauzelor şi împrejurărilor producerii catastrofei.