Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat amenzi în valoare totală de 1,47 milioane lei în urma unei acţiuni de control la nivel naţional privind comercializarea băuturilor răcoritoare, sucurilor, nectarurilor şi apelor minerale naturale. În cadrul acţiunilor de control, desfăşurate în perioada 11-22 iulie, au fost verificaţi 650 de operatori economici care comercializau băuturi răcoritoare, sucuri şi nectar din fructe, dintre care 470 (72%) au prezentat abateri. „Din cantitatea totală controlată, 164.000 de litri de sucuri, nectaruri şi băuturi răcoritoare nu se încadrau în prevederile legale în vigoare privind protecţia consumatorilor”, spun reprezentanţii ANPC. Printre neregulile constatate au fost semnalate: înscrierea pe etichete a unor afirmaţii eronate, abuzive sau confuze, lipsa sau stabilirea incorectă a denumirii sub care se vinde produsul, informaţii înscrise cu caractere foarte mici, greu vizibile, în culori necontrastante, lipsa inscripţionării volumului net sau abateri privind afişarea preţului. În cazul comercianţilor de băuturi răcoritoare, sucuri şi nectar din fructe au fost aplicate 517 sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea dispoziţiilor legale, valoarea amenzilor aplicate fiind de 778.500 lei. În ceea ce priveşte rezultatele controlului privind comercializarea apelor minerale naturale, ANPC a verificat, în aceeaşi perioadă, 604 operatori economici, dintre care 375 (62%) au prezentat abateri. „Din cantitatea totală controlată, 4.538.000 de litri de apă minerală naturală, apă de izvor şi apă de masă îmbuteliată nu respectau prevederile legale în vigoare privind protecţia consumatorilor”, mai spun cei de la ANPC. Printre neregulile constatate în ce priveşte apele minerale se numără: comercializarea apei minerale naturale şi a apei de izvor provenite din aceeaşi sursă sub mai multe denumiri comerciale, contrar prevederilor legale, utilizarea pe etichetă a unor termeni, denumiri, caracterizari ce nu au putut fi probate, condiţiile de depozitare nu respectau indicaţiile date de producători sau lipsa afişării ori neafişarea în mod vizibil a preţurilor pentru apele îmbuteliate comercializate.