• NUMĂRUL TRANZACŢIILOR S-A DUBLAT • Comerţul electronic, cu plata prin card, a crescut anul trecut cu 38%, la 127,8 milioane euro, în timp ce numărul tranzacţiilor procesate aproape s-a dublat, ajungând la 2,26 milioane, potrivit Romcard. În 2009, comerţul electronic crescuse cu nu mai puţin de 75%, la 92,8 milioane euro. În 2010, prin sistemul ePayment, administrat de GeCAD, s-au realizat 2,08 milioane tranzacţii, în valoare totală de 121 milioane euro. „Piaţa de comerţ electronic a intrat în etapa de maturizare, caracterizată printr-un ritm moderat de creştere, diversificarea produselor şi serviciilor oferite pe Internet şi creşterea numărului de cumpărători care aleg plata online cu cardul. Anul 2010 a fost marcat de intrarea a noi comercianţi pe piaţă, care au căutat atât extinderea businessului în mediul online, cât şi soluţii mai avantajoase la costuri mai mici. Cumpărătorii, pe de altă parte, au fost foarte receptivi la promoţii şi reduceri de preţ, astfel încât campaniile cu concept clar şi implementare eficientă au reuşit să atragă plătitori din offline în online”, spune Daniel Nicolescu, directorul general al GeCAD ePayment.
• VALOAREA MEDIE A UNEI PLĂŢI - 58 EURO • Valoarea medie a unei tranzacţii în sistemul ePayment a fost de 58 euro, în scădere faţă de 79 euro, în 2009. Segmentele de piaţă în care s-au procesat cele mai multe tranzacţii au fost telecomunicaţiile, turismul, plata utilităţilor, serviciile, retailul şi divertismentul. Cele mai aglomerate luni au fost mai (210.000 tranzacţii), când cei mai mulţi români şi-au cumpărat pachete de vacanţă pentru sezonul estival, şi decembrie (205.000 tranzacţii), datorită cumpărăturilor pentru Crăciun. „În prima parte a anului, volumul tranzacţiilor a continuat tendinţa crescătoare din 2009. În iunie, iulie şi august s-a înregistrat o diminuare a volumului tranzacţionat, cu 15 - 25% faţă de lunile precedente. Începând cu septembrie, tendinţa ascendentă a fost reluată, volumele tranzacţionate ajungând la cotele atinse în prima parte a anului. Evoluţia încurajatoare din ultimele patru luni ne determină să avem o perspectivă optimistă pentru 2011. Astfel, estimăm o creştere cu 30% faţă de 2010”, spune Marian Mitroi, directorul general al Romcard. Şi cei de la GeCAD apreciază că 2011 va fi dominat de o tendinţă ascendentă pe piaţă şi că „se vor impune comercianţii online care se diferenţiază atât prin preţ, dar mai ales prin pachetele de produse şi servicii oferite”. De asemenea, magazinele online se vor diferenţia din ce în ce mai mult faţă de cele tradiţionale prin introducerea de produse noi, specializate sau de nişă, în contextul în care vor fi favorizate atât de avantajul proximităţii (la un click distanţă de cumpărător), cât şi de costurile reduse de stocare si prezentare a produselor, mai spun cei de la GeCAD.