Comisioane ascunse ale băncilor declarate ilegale

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
A venit şi rândul clienţilor

Comisioane ascunse ale băncilor declarate ilegale

Economie 08 Martie 2012 / 00:00 2211 accesări

FĂRĂ COMISIOANE DE ADMINISTRARE ŞI MONITORIZARE Decizia Tribunalului Bucureşti de a admite, parţial, plângerile formulate de către un grup de 192 de clienţi ai Băncii Comerciale Române împotriva băncii readuce în discuţie problematica relaţiei bancă-client, din perspectiva modului de interpretare a celebrei ordonanţe a creditelor din 2010. Dacă avocaţii acuză băncile de inflexibilitate în relaţia cu clienţii, reprezentanţii instituţiilor financiare susţin că sunt deschişi pentru identificarea de soluţii care să vină în sprijinul clienţilor aflaţi în dificultate, întrucât existenţa băncii este condiţionată de plăţile efectuate de clienţi. Instanţa a decis, în 6 martie, eliminarea clauzelor referitoare la comisionul de administrare şi comisionul de urmărire riscuri, ambele calculate, până acum, la valoarea iniţială a creditului, şi obligă banca să emită grafice de rambursare, precum şi să restituie sumele plătite nedatorate în baza clauzelor amintite, se precizează în dosarul nr. 51316/3/2010 aflat pe rolul Tribunalului Bucureşti. „S-a demonstrat că aceste contracte, multiplicate de un milion de ori, conţin clauze abuzive, viruşi care au transformat contractele în „bombe biologice“ ce au explodat în curtea fabricantului, în condiţiile în care sumele implicate, de ordinul zecilor de milioane de euro, trebuie să fie provizionate de bănci, iar oamenii îşi vor recăpăta încrederea în procesele colective. Sunt absolut convins că va urma un val de procese colective nu numai împotriva BCR, ci şi împotriva altor bănci, deoarece aceste comisioane ascunse sunt extrem de răspândite“, a spus avocatul Gheorghe Piperea, reprezentantul clienţilor. Avocatul admite că această victorie este parţială, întrucât din cinci capete de cerere au fost admise două. Mai exact, s-au considerat a fi abuzive comisionul de administrare şi comisionul de monitorizare a riscului şi s-a decis eliminarea acestora din contract. Au fost respinse, pe de altă parte, cerererea de daune morale şi cererea cu privire la calcularea dobânzii pe baza formulei Euribor plus marja din contract. „Vom încerca să corectăm în apel această omisiune a instanţei“, a precizat Gheorghe Piperea.

OFERTE AVANTAJOASE DUPĂ PROCESE În acelaşi timp, reprezentanţii BCR susţin că instanţa a solicitat modificarea modului de calcul al comisoanelor amintite, nu eliminarea lor. Ordonanţa 50/2010 cu privire la creditele pentru consumatori a generat aşteptări nerealiste din partea clienţilor băncilor, vizând reduceri substanţiale ale costurilor creditelor contractate, consideră reprezentanţii BCR, care admit, totuşi, că cerinţele privind o mai mare transparenţă au fost justificate. Ionuţ Stanimir, şef comunicare externă al BCR, a explicat că acei clienţi cu credite în valută, afectaţi de cursul de schimb, s-au confruntat cu costuri mai mari, ceea ce le-a creat impresia că banca a majorat dobânda. În privinţa clienţilor care au ales să îşi prezinte nemulţumirile în faţa instanţei, Ionuţ Stanimir susţine că aceştia au primit din partea băncii oferte de refinanţare îmbunătăţite constant, până la limita posibilului, în mai multe runde de mediere, însă clienţii au fost sfătuiţi să refuze.

Taguri articol


12