Comisioane mici, facilităţi pentru investiţii mari

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Comisioane mici, facilităţi pentru investiţii mari

Economie 22 August 2006 / 00:00 984 accesări

De la cupoane, la tranzacţii online şi conturi discreţionare. Sub presiunea unor clienţi mai bine informaţi ca în trecut, serviciile şi tarifele brokerilor bursieri se schimbă rapid. Investitorii mici pot beneficia de comisioane de pînă la 0,5% pe tranzacţie, dacă au noroc şi nimeresc o promoţie. Un lucru este clar: în ultimii ani, promoţiile s-au înmulţit, comisioanele s-au redus, iar platformele de tranzacţionare online îşi fac din ce în ce mai mult loc în ofertele firmelor de brokeraj. Cel mai mult la negocierea unui comision contează rulajul realizat de investitor. Potrivit specialiştilor, meseria de broker, la fel ca şi în străinătate, este pe cale de dispariţie, ea fiind eliminată, treptat, prin apariţia tranzacţionării directe 100% client - bursă. Brokerii actuali trebuie să se orienteze spre domeniul de consultanţă financiară sau research. Comisioanele sînt proporţionale cu calitatea şi facilităţile oferite, cu viteză de execuţie şi variază între 0,5% şi 2% sau chiar 3%. Acestea includ de obicei toate cheltuielile legate de tranzacţii.

Unii brokeri cer un anumit comision minim lunar. În cazul în care investitorul nu are tranzacţii în acea lună, acest comision poate fi considerat un fel de abonament. În prezent, sînt 71 de brokeri sau mai bine zis societăţi de servicii de investiţii financiare (SSIF). În 1998 erau 173, iar de atunci numărul lor a început să scadă. Deşi brokerii s-au împuţinat, numărul de jucători activi a crescut. De la lansarea BVB şi pînă de curînd, afacerea principală pentru cei mai mulţi brokeri a fost vînzarea cupoanelor din Programul de Privatizare în Masă. Deocamdată, marea bătălie se dă însă pentru clienţii care pot asigura venituri confortabile brokerilor prin rulaje mari.

Criterii în alegerea brokerului

Intermediarii pieţei de capital au servicii în funcţie de buzunarul şi aversiunea la risc a fiecărui client. În jurul comisionului se învîrt toate serviciile pe bursă. Nu este însă necesar ca la un comision mai mic să ai neapărat parte de servicii mai slabe. Dacă ştiţi “să jucaţi”, brokerul nu îşi va mai bate capul cu dvs. şi vă va face o ofertă mai ieftină. Fie că aţi cîntărit bine pînă acum avantajele sau dezavantajele plasamentelor pe Bursă şi v-aţi decis să “jucaţi” sau aţi luat această decizie la recomandările prietenilor, tot ce vă mai trebuie este un broker. Singur nu o să puteţi plasa ordine în piaţă, oricît aţi fi de bine pregătiţi. Cele mai multe firme oferă trei tipuri de conturi. Comisioanele sînt numai pentru o tranzacţie, fie de cumpărare, fie de vînzare. Contul simplu presupune să luaţi singur decizii şi, mai mult, să realizaţi singur tranzacţia printr-o platformă online, dacă brokerul are această facilitate. Dacă nu, tranzacţiile se pot realiza prin telefon, mail, chat sau la sediu. Pentru acest tip de cont, comisioanele sînt cele mai mici, între 0,5 şi 1%.

Nivelurile minime se găsesc la brokerii care oferă platforme de tranzacţionare online. Pentru client este un cont avantajos, întrucît nu ar avea nevoie de consultanţă dacă este bine pregătit. Pentru aceasta trebuie să plătească în plus. Şi pentru broker este la fel de avantajos. Deşi platformele sînt foarte scumpe, costurile societăţii sînt fixe şi devin foarte mici atunci cînd se ia în calcul un număr mare de investitori. Mai mult, la comisioane mici rulajele sînt mari. Schimbarea brokerului nu costă mai mult de 10 lei noi şi nu durează mai mult de trei zile. În cazul contului asistat, comisioanele sînt ceva mai mari, între 0,8 şi 3%. Pentru firme, o altă clasă ţintă este cea a investitorilor, care îşi încredinţează banii pentru a fi administraţi după bunul plac al brokerilor, prin intermediul conturilor discreţionare. În acest caz, comisionul suplimentar este între 10 şi 15% din profitul marcat. Nu trebuie însă să se înţeleagă că cel mai important criteriu în alegerea brokerului este comisionul. Specialiştii consideră pe primul loc calitatea serviciilor de consultanţă oferite, renumele şi rapiditatea executării ordinelor. În luna iulie, achiziţiile pe BVB s-au făcut din 7.767 de conturi cu o valoare medie de aprox. 10.000 de euro pe cont. Investitorii din România sînt însă ori foarte mari, ori foarte mici. Comisionul mediu încasat de brokeri este de aprox. 1%.



Ştiri recomandate

12