ADAPTARE SAU... MOARTE Corporaţiile americane, de la Wal-Mart Stores la Microsoft, îşi schimbă directorii generali în cel mai rapid ritm din ultimii cinci ani, pentru a se adapta la gusturile clienţilor, concurenţa crescută şi nervozitatea acţionarilor. În primele nouă luni ale anului, 43 de companii membre ale indicelui Standard & Poor’s 500 au schimbat directorii generali, potrivit companiei de recrutare Spencer Stuart. Acest fapt sugerează că numărul schimbărilor de la vârful managementului companiilor va fi în acest an mai mare decât cel de 49 din 2011. Wal-Mart a anunţat că Doug McMillon, director pentru afaceri internaţionale, îl va înlocui pe Mike Duke în funcţia de director general, în luna februarie. Directorii generali trebuie să stăpânească o gamă mai largă de competenţe decât în trecut. Companiile sunt mai mari şi tot mai complicate, iar concurenţa venită din China, India şi Brazilia se intensifică. Directorii trebuie se se adapteze şi schimbărilor rapide de tehnologie, inclusiv celor aduse de utilizarea tot mai largă a aparatelor mobile.
Sezonul cumpărăturilor de sărbători, care începe oficial în SUA de Black Friday, în această săptămână, aminteşte de aceste schimbări. Potrivit estimărilor National Retail Federation, vânzările online de sărbători vor creşte în acest an cu până la 15%, la 82 de miliarde de dolari, de peste trei ori mai rapid decât avansul vânzărilor totale de retail, de 3,9%, la 602,1 miliarde de dolari. Acesta este şi motivul pentru care Wal-Mart, cel mai mare retailer din lume, şi-a înlocuit şeful. Schimbările de lideri de la Wal-Mart şi Microsoft au fost determinate de necesitatea unor strategii mai bune. Astfel, Wal-Mart trebuie să îşi îmbunătăţească performanţele pe unele dintre pieţele din străinătate, în timp ce Microsoft trebuie să trateze mai bine prezenţa pe internet.
REVENIRE PE PROFIT Pe de altă parte, anumite companii încep să simtă şi rezultatele schimbărilor operate. Hewlett-Packard (HP) a raportat pentru al patrulea trimestru al anului fiscal, încheiat la 31 octombrie, un profit net de 1,4 miliarde de dolari, faţă de o pierdere de 6,8 miliarde de dolari în perioada corespunzătoare a anului trecut, evoluţie datorată în principal cererii din partea companiilor. Acţiunile producătorului american de computere au crescut cu până la 8,3% în prelungirea şedinţei de tranzacţionare pe bursa de la New York, veniturile şi profitul companiei depăşind estimările analiştilor de pe Wall Street. Veniturile HP au coborât uşor în perioada august - octombrie, al patrulea trimestru al anului fiscal 2012-2013, la 29,1 miliarde de dolari, faţă de 29,9 miliarde de dolari în intervalul corespunzător al anului trecut. În anul fiscal 2013, încheiat la 31 octombrie, compania a înregistrat venituri de 112,3 miliarde de dolari, în scădere cu 6,7% de la 120,35 miliarde de dolari.
HP a raportat pentru anul fiscal 2013 un profit net de 5,11 miliarde de dolari, faţă de o pierdere de 12,65 miliarde de dolari în anul anterior, cauzată în principal de o depreciere de 8,8 miliarde de dolari înregistrată faţă de o companie din grup, dezvoltatorul de software Autonomy, după declanşarea unei investigaţii privind posibile fraude contabile la această subsidiară. Directorul general al HP, Meg Whitman, a declarat într-o conferinţă cu analiştii că anticipează dificultăţi în următorul an, pe fondul situaţiei economice slabe de pe unele pieţe din afara SUA. Marja de profit operaţional a companiei a scăzut cu 1,4 puncte procentuale în al patrulea trimestru fiscal, la 9%, din cauza impactului concurenţei dure asupra preţurilor. HP a înregistrat creşteri predominant în zona corporate - computere, servere şi servicii de reţea pentru companii, dar afacerile în zona PC-urilor, imprimantelor şi serviciilor de consultanţă şi suport tehnic au scăzut. Directorul financiar al companiei, Cathie Lesjak, a afirmat că ar putea urma noi măsuri de reducere a cheltuielilor, deoarece piaţa este volatilă şi prezintă condiţii dificile. HP a renunţat la 29.000 de posturi în urma crizei.