Competiția și calitatea au deraiat de pe calea ferată

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Avertismentul Consiliului Concurenței

Competiția și calitatea au deraiat de pe calea ferată

Economie 09 Mai 2017 / 16:14 2256 accesări

Infrastructura feroviară din România se află într-o stare precară și, în plus, doar 40% din calea ferată este electrificată

Infrastructura feroviară din România se află într-o stare precară și, în plus, doar 40% din calea ferată este electrificată

Există concurență în transportul feroviar românesc; capitalul privat reprezintă 20% din piață, în linie cu alte state din UE. Din păcate, doar pe câteva rute importante există competiție reală între operatori. În rest, vorbim despre imperiul CFR Călători. Și totul pleacă de la infrastructură. Când șinele-s praf, nici măcar un vagon de lux nu va schimba în bine călătoria. Practic, operatorii nu pot opera în condiții de calitate și, în lipsa unei cereri în creștere, n-au interes să atace și alte rute. Iată concluziile unui raport amplu al Consiliului Concurenței, care propune o mega-reclasificare a secțiilor de circulație feroviară și realocarea mai multor trasee prin contracte private.

Dacă vorbim strict de gradul de liberalizare a pieței românești de transport feroviar de călători, România, cu 20% capital privat pe șine, e-n linie cu Europa. Cu toate astea, competiția nu se manifestă decât pe anumite rute (București - Constanța, București - Brașov, Brașov - Craiova), unde cererea e importantă; restul traseelor sunt dominate (din nefericire) de compania de stat CFR Călători, se arată într-un raport amplu al Consiliului Concurenței (CC) - „Deşi în ultimii ani s-a înregistrat o uşoară creştere a numărului de călători transportaţi cu trenul, starea precară în care se află infrastructura şi materialul rulant, care duce la restricţii de viteză, precum şi faptul că doar aproximativ 40% din calea ferată este electrificată nu permit operarea în

condiţii de calitate. Astfel, nimic nu generează o creştere evidentă a cererii pentru aceste servicii“. Deci, ce se impune? „O reclasificare obiectivă și periodică a secțiilor de circulație, implicit o diferențiere a nivelului Tarifului de Utilizare a Infastrcturii (TUI). La toate acestea se pot adăuga clasificarea gărilor, gradul de saturare a infrastructurii și principalii parametri de trafic (punctualitate, viteză, tipul trenului)“, se arată în raportul CC. Instituția mai notează că cele mai multe state membre ale UE și-au deschis piețele, astfel încât să permită serviciilor comerciale cu acces liber (nesubvenționate) să coexiste cu contractele de servicii publice; e o măsură care nu s-a implementat încă în România. Aici, atât firmele private, cât și CFR Călători operează în baza unor contracte de servicii publice încheiate cu Ministerul Transporturilor. În România, atât companiile private, cât şi CFR Călători operează prin contracte de servicii publice încheiate cu Ministerul Transporturilor, iar compensaţia se face proporţional cu volumele de tip tren - km şi călători - km (în funcţie de rangul trenurilor, respectiv Regio, Interregio etc.). Ce s-ar putea schimba? Ei bine, cele mai solicitate trasee ar putea fi alocate în baza unor contracte comerciale. Astfel, s-ar putea crea premisele pentru o concurență reală între operatori, prin preț și calitate. Contractele de servicii publice ar trebui menținute în special în zonele care nu sunt deservite de alte modalități de transport și unde ruta feroviară este aleasă de categorii sociale numeroase (navetiști, elevi, studenți, pensionari etc.).



12