Supermarketurile vor rămâne deschise în weekend, dar vor trebui să aibă pe rafturi 51% produse românești, provenite dintr-un lanț scurt de aprovizionare, care să-i avantajeze pe producătorii locali. Sună bine, în teorie. În practică, însă, acel nivel la care autoritățile nu reușesc să funcționeze niciodată, există riscul să apară probleme. Chiar și Consiliul Concurenței este de acord - „Nu știm dacă este cea mai bună variantă de sprijinire a producătorilor“. De comercianți ce să mai zicem - ei se opun cu vehemență și avertizează că legea-n cauză „restrânge libertatea consumatorilor de a alege, existând chiar riscul ca furnizorii din Bulgaria sau Ungaria să devină mai atractivi în unele zone“.
CONCURENȚA, PE FIR
Proiectul de lege prin care supermarketurile vor fi obligate să comercializeze 51% produse românești ar putea genera probleme legate de aprovizionare, a declarat, luni, directorul general în cadrul Consiliului Concurenței (CC), Daniela Bădilă - „Nu ne opunem proiectului de lege. Înțelegem că pentru sănătate primează consumul de produse proaspete. De asemenea, înțelegem că producătorii locali trebuie ajutați, dar nu știu dacă aceasta este cea mai bună variantă“. Potrivit spuselor sale, CC a analizat proiectul și a ridicat o serie de semne de întrebare, precum modul în care se va face aprovizionarea supermarketurilor cu produse românești - „Și mai apare o întrebare: care vor fi autoritățile care vor verifica dacă acești comercianți își vor îndeplini obligativitatea? În plus, nu știm încă ce înseamnă exact produs românesc. E acela produs în România sau cel produs de o companie cu capital românesc? Producătorii români ar trebui să se asocieze, pentru că, dacă vor rămâne disipați, nu vor avea forță în negocierile cu retailerii“.
REACȚII DURE
Reacțiile la proiectul de lege au fost dure și din partea comercianților. Recent, cei din AMRCR (Asociația Marilor Rețele Comerciale din România) avertizau că lanțul scurt de aprovizionare nu garantează un sprijin real pentru producătorii români, ba chiar restrânge libertatea consumatorilor de a alege, existând chiar riscul ca furnizorii din Bulgaria sau Ungaria să devină mai atractivi pentru magazinele comerciale din anumite zone ale României - „Ce nu înțeleg politicienii este că, în prezent, supermarketurile sunt principalul canal de promovare a produselor românești. Iar trendul continuă, dintr-un motiv extrem de simplu: consumatorii autohtoni solicită produse românești...“. AMRCR puncta că cei care contestă acum beneficiile comerțului modern pentru oameni și pentru segmentul de aprovizionare sunt, în mare măsură, „fie cei care nu sunt dispuși să investească în depozitare, ambalare, marketing sau logistică, fie cei care practică un management precar sau pur și simplu nu au o capacitate comercială adecvată“. Conform legii în cauză (231), hipermarketurile vor rămâne deschise și în weekend, dar vor trebui să comercializeze minimum 51% produse achiziționate dintr-un lanț scurt de aprovizionare (care să favorizeze producătorii români), printre care carne, legume, fructe, miere, ouă și produse lactate și de panificație.