Asociaţia „Consiliul Naţional pentru Securitatea Rutieră” a propus luarea de măsuri pentru reducerea numărului accidentelor rutiere avînd ca victime pietoni, printre acestea numărîndu-se refacerea marcajelor, înăsprirea legislaţiei şi intensificarea acţiunilor poliţiei rutiere în preajma şcolilor. Demersul asociaţiei a pornit de la faptul că, în anul 2008, din cele 10.592 de accidente care au avut loc pe şoselele României, soldate cu decesul a 3.053 de persoane şi rănirea gravă a altor 9.350, 905 au avut drept cauză neacordarea de prioritate pietonilor, 159 dintre aceştia murind şi alţi 772 suferind leziuni grave. Potrivit unui comunicat al Asociaţiei, cererea este adresată Ministerului de Interne, Inspectoratului General al Poliţiei Române, Direcţiei Poliţiei Rutiere, Ministerului Transporturilor, Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale şi autorităţilor locale. Măsurile se referă la auditarea locurilor şi împrejurărilor în care s-au produs accidentele rutiere din cauza neacordării de prioritate pietonilor, intensificarea acţiunilor poliţiei rutiere în preajma unităţilor de învăţămînt, cu predilecţie la intrarea şi ieşirea elevilor de la cursuri, pieţelor, spitalelor şi căminelor de bătrîni, refacerea marcajelor, toaletarea arborilor care obturează buna vizibilitate a indicatoarelor de avertizare şi semnalizarea trecerilor de pietoni, popularizarea mai intensă a consecinţelor încălcării de către conducătorii auto a normelor rutiere cu privire la neacordarea de prioritate pietonilor, înăsprirea legislaţiei în domeniu şi sancţionarea exemplară a administratorului drumului în cazul în care se constată dezinteres în executarea obligaţiilor pe care le are în asigurarea marcajelor şi întreţinerea indicatoarelor rutiere. Aceste măsuri trebuie luate, susţine Asociaţia, pînă la înfiinţarea şi intrarea în activitate a Institutului de Siguranţă Rutieră. Potrivit Asociaţiei, luarea acestor măsuri se impune cu atît mai mult cu cît, dincolo de culpa conducătorilor, există şi cauze care favorizează producerea unor astfel de accidente. Printre acestea sînt enumerate lipsa marcajelor, semafoarelor, a dispozitivelor de calmare a traficului, mai ales în preajma şcolilor şi a locurilor intens circulate, precum şi a indicatoarelor de presemnalizare şi semnalizare a trecerilor pentru pietoni sau amplasarea lor în locurile fără vizibilitate, ori mascarea lor de către vegetaţie.