În ultimii ani, universităţile din România au dat naştere unui fenomen îngrijorător: sute de absolvenţi de studii superioare, licenţiaţi, care ieşeau de pe băncile facultăţilor şomeri. Principalul motiv îl constituie refuzul majorităţii rectorilor de a-şi adapta oferta educaţională cu cererea mediului economic. Sunt, însă, şi excepţii de la regulă, una din acestea fiind şi Universitatea Maritimă Constanţa (UMC).
PENTRU A ASIGURA PRACTICA STUDENŢILOR, CONDUCEREA UNIVERSITĂŢII A ÎNCHEIAT O SERIE DE PROTOCOALE DE COLABORARE CU DIVERSE COMPANII NAVALE. PRINTRE ACESTEA SE NUMĂRĂ ŞI COMPANIA MAERSK, DIN DANEMARCA, CEL MAI MARE OPERATOR ÎN TRANSPORTUL NAVAL DE CONTAINERE DIN LUME, CARE ARE PESTE 135 DE FILIALE, INCLUSIV ÎN ROMÂNIA.
Ca urmare a colaborării între cei doi parteneri, ieri, o delegaţie a companiei daneze a vizitat sediul UMC, având o întrevedere cu reprezentanţii universităţii. „Pentru noi, România reprezintă una din zonele strategice de recrutare a personalului navigant, iar ofiţerii români sunt parte importantă a echipajelor noastre. În prezent, avem angajaţi pe navele companiei aproape 460 de ofiţeri români, un număr destul de mare”, a declarat oficialul firmei Maersk Tankers, Igor Segeda.
STAGIU DE PREGĂTIRE PENTRU 15 STUDENŢI În cadrul vizitei, reprezentantul Maersk a putut vedea dotările laboratoarelor în care învaţă studenţii umecişti, făcându-şi o idee despre modul în care aceştia sunt pregătiţi. „Sunt impresionat de ceea ce am văzut. Dotările sunt moderne, iar pregătirea studenţilor conţine atât elemente teoretice cât şi practice, lucru care îi ajută foarte mult după absolvire”, a mai spus Igor Segeda. Potrivit reprezentanţilor UMC, în 2006, universitatea a încheiat cu compania Maersk un protocol pentru recrutarea cadeţilor, iar în prezent, pe lângă respectivul protocol, există şi o colaborare în cadrul programului de mobilitate Erasmus, în baza unui protocol pentru desfăşurarea practicii ambarcate a studenţilor la bordul navei. Rectorul UMC, conf. univ. dr. Violeta Ciucur, a declarat că, pentru anul universitar 2012-2013, programul Erasmus prevede plecarea, în stagiu de practică ambarcată, a 15 cadeţi, în acest sens existând alte 21 de protocoale semnate cu tot atâtea firme de crewing. „În urma stagiului, studenţii primesc referinţe de la angajatori, iar numele lor rămâne în baza de date a firmelor prin care au plecat. Pe baza referinţelor obţinute, după ce-şi obţin brevetul, au şanse mai mari să plece în voiaj”, a mai spus rectorul UMC.
SE POATE ŞI MAI BINE La rândul său, preşedintele Ligii Studenţilor din UMC, Bogdan Budaşcu, a declarat că, din păcate, în ultimul an, numărul cadeţilor recrutaţi de compania Maersk a scăzut faţă de anii precedenţi, existând companii mai mici care recrutează un număr mai mare de studenţi UMC. „Este o punte de legătură între universitate şi Maersk, care permite recrutarea cadeţilor, dar, având în vedere importanţa companiei, nu se ridică la nivelul aşteptărilor pentru că ar fi putut să recruteze mai mulţi”, a mai spus reprezentantul studenţilor umecişti.