Constanţa stă pe un butoi cu pulbere?!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Constanţa stă pe un butoi cu pulbere?!

Eveniment 25 Septembrie 2008 / 00:00 1555 accesări

Două guri de canalizare au fost spulberate ieri, în jurul orei 11.00, de o explozie provocată de acumulări de gaze, în curtea fostului abator din zona Far din Constanţa. Deşi mirosul neplăcut de produse petroliere este reclamat de aproape trei săptămîni de locuitorii mai multor zone ale oraşului nostru, ieri s-a adeverit cel mai periculos scenariu. În urma exploziilor, cele două capace din fontă au fost aruncate pe acoperişul unui şopron la o înălţime de patru metri, iar bucăţi din astfalt au fost împrăştiate pe o rază de zece metri. Deflagraţiile s-au produs la un interval de 30 de minute. Dacă în acel moment cineva ar fi avut ghinionul să se afle în zonă, situaţia s-ar fi putut termina cu o tragedie. Martorii spun că s-a auzit o bubuitură care le-a tăiat răsuflarea, pămîntul s-a zguduit, cîteva geamuri s-au spart, iar ei au încremenit, neştiind ce se întîmplă. Chiar şi în prezent, în cartierul amintit se simte un miros puternic de gaze. Se pare că undeva s-a produs o scînteie care a provocat exploziile. O echipă de la Oil Terminal a ajuns în zonă pentru a efectua măsurători, dar a refuzat să facă publice rezultatele obţinute. Angajaţii societăţilor din zonă spun că la puţul forat în curtea lor de către Oil Terminal zilnic se face o operaţiune de separare a petrolului din apa infestată. O vidanjă şi o maşină de pompieri introduc în canalizare apă curată pentru a preveni deplasarea mirosului puternic la blocurile din vecinătate. Mai mulţi locatari din cartierul Far declară că au depus sesizări la Oil Terminal, dar reprezentanţii acestei societăţi i-au asigurat, de fiecare dată, că situaţia nu prezintă niciun risc. Mihai Lupu, directorul general al Oil Terminal, declară că, pentru a înţelege situaţia, trebuie să ne întoarcem în istorie: „ În pînza freatică există o mare cantitate de hidrocarburi cauzată de bombardamentele din cel de-al doilea război mondial. După evaluările făcute de specialişti, este vorba de o cantitate de aprox 50-60 de mii de tone de hidrocarburi care pot genera aceşti vapori. Apele noastre ies pe o conductă proprie. Emanaţiile de gaze nu vin de la noi, este exclus.”

Avertismente îngrijorătoare

Pelicula, cu o grosime de aprox un metru, datează din anii ´20 – ´30. Pătura de combustibil şi-a mărit volumul după bombardamentele din timpul războiului, fiind alimentată şi ca urmare a scurgerilor accidentale de produs petrolier din conductele vechi. Cercetările efectuate între 2004 şi 2006, de către Traian Petrescu, fostul director al Agenţiei de Mediu, acum expert acreditat în Ministerul Mediului, spune că poluările istorice care au ajuns în pînza freatică tind să intre în canalizări şi de aici în subsolurile blocurilor. Pe baza acestor observaţii, expertul lansează un avertisment şocant: „Studiile nu se referă strict la zona Abatorului, ci se referă la depozitele de petrol ale Oil Terminal din zona centrală a oraşului Constanţa, care, din cauza poluărilor istorice dintre cele două războaie mondiale şi a conductelor care se degradează au poluat grav pînza de apă freatică a solului oraşului Constanţa şi pînza de apă freatică tinde să meargă către port. De fapt, în zona portului, în zona Poarta 9, se văd ieşiri la suprafaţă a acestui produs de apă cu petrol. În privinţa acestor gaze eu am atras atenţia. Am avertizat că, la un moment dat, petrolul acesta va putea ajunge în conductele oraşului şi ulterior va putea produce explozii.” Avertismentele grave se referă mai ales la faptul că emanaţiile de gaze, ajunse în subsolurile blocurilor, ar putea fi ucigătoare pentru oamenii care dorm!

Evacuarea, necesară pentru o depoluare

Simptomele îngrijorătoare la care se referea expertul se manifestă deja. În urmă cu două săptămîni, locuitorii din zona Far şi de la Casa de Cultură au alertat autorităţile din cauza apariţiei unui miros de produs petrolier foarte puternic şi persistent. Traian Petrescu a menţionat: „Bineînţeles că studiile trebuie aprofundate, trebuie închis perimetrul şi neapărat trebuie făcută, mai devreme sau mai tîrziu, o depoluare foarte puternică... Nu existau studii şi nu le-am făcut numai eu, le-au făcut şi alte instituţii specializate, dar nu vorbeam atunci de emanaţii, noi vorbeam de poluarea subterană, care ducea clar, mai devreme sau mai tîrziu, la ieşirea către suprafaţă prin orice fel de sistem, deci inclusiv gazele acestea pot să ajungă la suprafaţă.” Este puţin probabil ca zonele cu probleme să fie evacuate, întrucît sînt foarte populate.

Pata de produs petrolier migrează

În urmă cu mai mulţi ani, autoritatea de mediu a inventariat zonele cele mai afectate de această situaţie. Studiile au arătat că cea mai afectată zonă este cea din sudul oraşului. De la Gară şi până în apropierea depozitelor Oil Terminal, stratul de produs petrolier trece de un metru. În anumite zone de pe malul portului, pata ajunge la suprafaţa solului. Pelicula de produs petrolier migrează şi, astfel, odată ajunsă în dreptul portului la nivelul mării, aceasta se loveşte de construcţiile hidrotehnice şi se întoarce spre oraş.

Sistemul de canalizare nu este afectat de poluare

Reprezentanţii SC RAJA SA Constanţa exclud orice poluare a sistemului de canalizare. „Sistemul de canalizare este unul închis. Toată apa ajunge la staţia de epurare Constanţa Sud. Dacă s-ar fi deversat ceva, ar fi ajuns la staţia de poluare. Pe data de 9 septembrie am primit o reclamaţie prin care oamenii s-au plîns de mirosul de benzină. SC RAJA SA a prelevat probe de la căminele de canalizare din zonă şi de la staţia de epurare din două în două ore şi nu s-a depistat nimic”, ne-a spus Irina Oprea, purtătorul de cuvînt al societăţii. Reprezentantul a precizat într-un comunicat: „În urma analizelor s-a stabilit cu certitudine că nu există o poluare cu hidrocarburi-produse petroliere la nivelul sistemului de canalizare. Această monitorizare, cu prelevare de probe din sistemul de canalizare şi analizarea acestora, va continua pentru a preîntîmpina o eventuală poluare a sistemului administrat de RAJA Constanţa.”

Taguri articol


12