Fiecare contract încheiat cu un prestator de servicii, indiferent dacă este vorba despre o bancă sau o firmă care se ocupă cu organizarea de petreceri, conţine o serie de drepturi şi obligaţii, atît pentru beneficiarul serviciilor, cît şi pentru prestator. Puţini oameni citesc însă contractul înainte de a-l semna. Este şi cazul unora dintre constănţeni. Motivele pentru care contractelor nu li se acordă atenţia cuvenită sînt diverse: fie clauzele sînt formulate în termeni de specialitate iar cetăţeanul obişnuit nu le înţelege, fie nu vrea să piardă prea mult cu citirea actului sau se merge pe ideea „Mie nu mi se poate întîmpla!”. Din păcate, se întîmplă. Dovadă stau plîngerile înregistrate la Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (OJPC). „Din totalul reclamaţiilor primite de la începutul anului, peste 40% erau formulate de cetăţeni care nu au dat importanţă citirii contractului. Din momentul semnării, ambele părţi îşi asumă clauzele prevăzute în actul respectiv. Degeaba ni se adresează nouă după ce au semnat, spunînd că nu au citit cu atenţie sau că nu au înţeles corect, noi nu mai putem face nimic”, a declarat inspectorul şef adjunct din cadrul OJPC Constanţa, ing. Gheorghe Trandafir. Singura soluţie pentru evitarea acestor situaţii: citirea, în întregime, a contractului şi solicitarea de informaţii suplimentare. Potrivit inspectorului şef adjunct al OJPC, cele mai dese cazuri sînt întîlnite în sectorul bancar. „Omul semnează, se bucură cînd primeşte banii, dar cînd trebuie să-i dea înapoi constată fie că dobînda e mai mare, fie că trebuie să plătească penalizări mari dacă nu depune banii la timp. După cum am mai spus, în acest punct noi nu-i mai putem ajuta. Mulţi constănţeni devin victime din cauza propriei neatenţii”, a afirmat ing. Trandafir. În cazul în care consumatorul nu înţelege termenii sau formulările din contract, el poate solicita funcţionarului firmei la care apelează să-i ofere explicaţiile de care are nevoie, sau poate cere contractul acasă pentru a-l studia mai bine. Dacă este refuzat, se poate adresa Protecţiei Consumatorului sau poate căuta un alt prestator de servicii.