După modelul maşinilor înmatriculate în Bulgaria, o nouă metodă de a scăpa de taxele prea mari din România (regăsite de această dată în preţul carburanţilor) va fi alimentarea cu combustibili din ţara vecină. Şoferii din întreaga ţară s-au unit, pentru prima dată în România, pentru a protesta împotriva majorărilor nejustificate ale preţului combustibililor. În cadrul calendarului de proteste se numără şi boicotarea pompelor de alimentare aparţinând companiilor Petrom şi OMV. Acţiunea a început ieri şi se va încheia pe 19 ianuarie, în tot acest timp şoferii din întreaga ţară fiind rugaţi să nu mai alimenteze din staţiile respective. Potrivit protestatarilor, singurul mod în care marile companii de pe piaţa petrolieră din România pot fi convinse să scadă preţul îl reprezintă scăderea încasărilor. Din acest motiv, ei fac apel la toţi posesorii de autovehicule să se alăture boicotului. Pentru cei care nu se pot lipsi de maşină, protestatarii au şi o soluţie: alimentarea în statele vecine. Potrivit acestora, pentru românii din judeţele situate în apropierea graniţei este mult mai ieftin să se ducă în ţara vecină să facă plinul. Prin urmare, în timp ce românii din vestul ţării sunt îndrumaţi către Ungaria, cei din est au de ales între Ucraina şi Republica Moldova. În ceea ce-i priveşte pe constănţeni, aceştia pot apela la vecinii bulgari. Un calcul realizat de protestatarii din Bucureşti a scos la iveală că un plin în Bulgaria este mult mai ieftin (cu tot cu drumul Bucureşti - Constanţa) decât dacă ar face alimentarea cu carburanţi la una din staţiile din capitală. O nouă etapă a protestelor va avea loc în perioada 1 - 15 februarie. Şi de această dată şoferii sunt rugaţi să nu mai alimenteze din staţiile OMV şi Petrom şi să apeleze la transportul în comun sau la biciclete. Printre nenumăratele taxe incluse în preţul de la pompă se numără şi cea pentru recuperarea datoriei de 507,3 milioane de dolari a fostei Companii Române de Petrol (CRP). Deşi această datorie a fost achitată încă din luna octombrie a anului trecut, statul a continuat să încaseze taxa de un cent (3,2 bani) pe litru. Potrivit preşedintelui UGIR-1903, Cezar Corâci, statul încasează anual din vânzarea benzinei şi motorinei peste 12 miliarde de euro, respectiv 70% din preţ, în timp ce producătorii iau sub 30%. „Acesta este e motivul pentru care nu scade preţul la benzină...Am făcut nişte calcule şi ne-am interesat după aceea. Deficitul bugetar este de circa 7 miliarde de euro şi acesta trebuie finanţat cumva. Trebuie spus că producătorul nu ia nici 30% din preţul benzinei, restul de 70% îl încasează statul”, a precizat Corâci. Anul trecut benzina s-a scumpit cu 24,4%, iar motorina cu 27,4%; începutul lui 2011 a adus majorarea accizelor şi noi scumpiri. Între ţările UE, în 2010, România a ocupat a treia poziţie în topul scumpirilor la benzină şi a şaptea în cazul motorinei.