Şeful constructorului aeronatic Airbus Thomas Enders a promis, într-o conferinţă de presă, că grupul va soluţiona cât se poate de repede problema microfisurilor detectate la aripile câtorva aparate Airbus A380, indiferent cât va costa. Agenţia europeană pentru securitate aeriană (AESA) a anunţat săptămâna trecută că toate cele 67 de aeronave Airbus A380 aflate în serviciu urmează a fi inspectate, din cauza unor fisuri apărute la aripile unora dintre ele, fără a explica însă originea problemei. AESA a publicat la 20 ianuarie o directivă care recomandă inspectarea avioanelor care au acumulat cel mai mare număr de ore de zbor (cel puţin 1.300), adică circa 20 de aeronave. Săptămâna trecută, AESA a publicat o a doua directivă, care preconizează inspectarea tuturor aeronavelor de acest timp aflate în serviciu. Experţi şi surse interne din cadrul Airbus cifrează lucrările de reparaţii şi de control la cel puţin un milion de euro pe aparat, adică un cost total de 100 milioane de euro. Şeful Airbus a amintit, pe de altă parte, că problema detectată la unele motoare Rolls-Royce ale aeronavelor A380 a fost rezolvată de constructorul britanic Rolls-Royce. A380, cel mai mare avion de linie din lume, poate transporta peste 500 de pasageri şi chiar peste 800 de pasageri dacă spaţiul interior este configurat doar pentru clasa economic.
Şi avioanele de luptă de tip Gripen ale grupului suedez Saab au probleme. Oficialii din Elveţia au decis să achiziţioneze 22 de avioane pe care le-au supus unor teste şi nu mică le-a fost mirarea să constate că aparatele le-au picat. Potrivit unui raport de evaluare confidenţial din 2009, eficienţa globală a avionului Gripen de tip MS21 rămâne insuficientă pentru a obţine superioritate aeriană în cursul unor ameninţări viitoare după 2015. Un alt fragment din raport subliniază că avionul rămâne incapabil să atingă capacităţi considerate minimale pentru toate tipurile de misiuni examinate. Pe 30 noiembrie, atunci când oficialii de la Berna au anunţat că optează pentru avionul de tip Gripen, care se afla în competiţie cu avionul de tip Rafale al grupului francez Dassault şi avionul de tip Eurofighter al grupului EADS, ministrul elveţian al Apărării Ueli Maurer a dat asigurări că avionul suedez satisface exigenţele militare elveţiene. Publicarea fragmentelor din raportul confidenţial de evaluare intervine în contextul în care constructorii Saab şi Dassault s-au lansat într-un adevărat război al preţurilor, cu scopul de a obţine contractul elveţian. Pe 8 februarie, grupul suedez Saab s-a declarat dispus să scadă preţul avioanelor sale pe care urmează să le livreze Elveţiei, în urma unei propuneri similare a constructorului francez Dassault. Preţul va fi mai mic de 3,1 miliarde de franci elveţieni, echivalentul a 2,6 miliarde de euro. În plus, Saab a propus Elveţiei să semneze contractul de achiziţionare de avioane Gripen direct cu Guvernul suedez, ceea ce echivalează cu o garantare de stat a contractului, potrivit unor declaraţii ale numărului doi din ierarhia Ministerului suedez al Apărării Hakan Jevrell. La rândul său, Dassault a trimis un e-mail deputaţilor elveţieni, propunându-le achiziţionarea a 18 avioane de tip Rafale în valoare de 2,7 miliarde de franci elveţieni (2,2 miliarde de euro). Pe de altă parte, Comisia parlamentară elveţiană însărcinată cu probleme de Apărare urma să analizeze acest dosar ieri. Guvernul elveţian urmează să aprobe oficial achiziţionarea avioanelor Gripen în februarie. Dosarul va fi transferat ulterior Parlamentului, care va decide asupra acestui subiect în vară sau în toamnă.