Procedura de selecţie a consultantului pentru întocmirea rapoartelor privind pregătirea implementării Codurilor a fost conformă celei puse la dispoziţia Ministerului Justiţiei (MJ) de Banca Mondială. Alina Bica, şefa comisiei care s-a ocupat de selectarea consultantului şi de supravegherea modului de întocmire a acestor rapoarte, a spus că banii pentru întocmirea studiilor de impact au fost puşi la dispoziţie pe programul cu Banca Mondială pe care Ministerul Justiţiei îl derulează din 2007. Procedura de selecţie a fost declanşată pe 11 februarie 2009. La oferta publică anunţată de MJ s-au prezentat doi ofertanţi. Primul a fost Asociaţia formată din Arhidata SRL Italia, Cotenco SRL Italia, Ideavom SRL Spania şi Societatea Academică din România, iar al doilea Asociaţia formată din Ţuca, Zbârcea şi asociaţii - România, KPMG - România, Galup Organisation - România, Hewitt Association Polonia şi Monday Insight Consulting SRL - România. Criteriile de evaluare pentru selectarea ofertantului au fost atât de natură tehnică, dar şi financiară. În final, asociaţia din care fac parte Ţuca, Zbârcea şi asociaţii a fost desemnată câştigătoare. „Diferenţa tehnică dintre cei doi consultanţi a fost una foarte mică. Practic, din punct de vedere tehnic al experţilor pe care cele două asociaţii i-au propus, criteriile de evaluare au fost egale ca şi valoare. Diferenţa a fost făcută de oferta financiară cea mai avantajoasă. S-a constatat că asociaţia formată din Ţuca, Zbârcea & Asociaţii a prezentat un preţ mai mic, mai avantajos, şi din această cauză a fost declarată câştigătoare”, a spus Alina Bica.
VIZITE LA INSTANŢE Contractul a fost semnat în 10 septembrie 2010 şi a fost implementat până în 30 noiembrie 2011, dată la care a fost prelungit printr-un act adiţional. „După semnarea contractului, a fost constituit un grup interinstituţional, respectiv au fost cooptaţi la acest grup, care a păstrat legătura cu consultantul, reprezentanţi ai MJ, ai Consiliului Superior al Magistraturii, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi ai Ministerului Public. Şi, practic, fiecare raport intermediar, fiecare discuţie pe care am avut-o cu consultantul, a fost adusă la cunoştinţa acestui grup interinstituţional care, în mod direct, a relaţionat cu consultantul. Au fost întocmite patru rapoarte, trei intermediare şi un raport final. Consultatul a utilizat metoda interviului, a vizitei la faţa locului, s-a deplasat şi a discutat cu judecători şi procurori, pentru a constata felul în care judecătorii funcţionează din punct de vedere tehnic, logistic, modul în care instanţele sunt constituite şi felul în care se procedează la judecată”, a adăugat Alina Bica.