În urma evaluării proiectelor dedicate dezvoltării comunităţilor marginalizate, un important număr de experţi în fonduri europene atrag atenţia, printr-o scrisoare deschisă destinată primului-ministru, miniştrilor de resort şi Comisiei Europene, asupra vicierii rezultatelor. Experţii din domeniul fondurilor europene solicită demisia conducerii Autorităţii de Management al Programului Operaţional Capital Uman (AMPOCU) pentru respingerea nejustificată a 80% dintre proiectele depuse (caz unic în istoria proiectelor europene din România), evaluarea imparţială, echidistantă şi în acord cu Regulamentele europene și cu prevederile ghidurilor generale şi specifice, suplimentarea fondurilor alocate apelurilor deschise, în loc să fie relansate apelurile, şi o întâlnire de urgenţă cu miniştrii de resort pentru rezolvarea situaţiei.
Vă prezentăm integral scrisoarea deschisă susținută de un număr mare de experți din domeniul fondurilor europene:
"Evaluarea proiectelor 4.1/4.2 a fost viciată masiv de către Autoritatea de Management al Programului Operaţional Capital Uman (AMPOCU) prin nota internă privind abordarea unitară a procesului de evaluare, notă semnată de directorul AMPOCU, Vladimir Rovințescu. Conform notei transmise evaluatorilor, AMPOCU știa de existența problemelor privind nefuncționalitatea sistemului informatic MySMIS, dar nu au fost cerute clarificări pentru documentele care lipseau din sistemul informatic. În plus, anumite documente au fost omise în mod intenționat de la solicitarea clarificărilor. Prin această notă internă, AMPOCU expune România acțiunilor în instanță, chiar cu riscul de a fi blocate proiectele POCU, deoarece devin clare favorizarea anumitor aplicanți și dezavantajarea altora, din moment ce nu a solicitat clarificări decât selectiv deși era cunoscută nefuncționalitatea sistemului informatic MySMIS. Nota internă reprezintă un important suport pentru formularea contestațiilor privind maniera în care au fost evaluate proiectele, cât și pentru viitoare acțiuni în instanță ale aplicanților îndreptate împotriva autorităților. Respingerea unui procent de 80% din proiectele depuse reprezintă un eşec care trebuie asumat de autorităţile române, eşec care necesită demisia conducerii AMPOCU şi evaluarea corectă a proiectelor respinse.
În urma evaluării proiectelor 4.1/ 4.2 privind comunităţile marginalizate, s-au constatat următoarele:
Ministerul Fondurilor Europene şi Direcţia Generală Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Capital Uman nu au respectat prevederile ghidurilor elaborate şi lansate chiar în cadrul acestor autorităţi privind durata şi modalitatea de evaluare a proiectelor. Ghidurile stipulau maximum 20 de zile pentru evaluarea proiectelor, dar au trecut 6 luni şi 5 zile până la furnizarea rezultatelor.
Proiectele 4.1 şi 4.2 au fost cele mai complexe deoarece au inclus măsuri integrate. Un proiect include peste 400 - 500 de pagini. Sistemul informatic în care s-au încărcat proiectele nu a fost funcţional, astfel încât s-au pierdut documentele depuse şi evaluatorii au respins proiectele din cauza lipsei documentelor. Evaluarea a fost subiectivă deoarece evaluatorii au avut libertatea să decidă dacă solicită sau nu clarificări, fapt foarte grav deoarece nu s-au asigurat şanse egale pentru toţi aplicanţii.
Evaluatorii nu au solicitat clarificări privind documentele lipsă (declaraţiile de eligibilitate) sau informaţii incomplete, deşi acest fapt este stipulat în ghidul Orientări generale, în ghidul Condiţii specifice şi în Metodologia de evaluare a proiectelor.
La semnalele repetate transmise de către experţi, autorităţile nu au oferit niciun răspuns.
La singura întâlnire în decursul unui an de zile, autorităţile au minţit flagrant aplicanţii deoarece niciuna din chestiunile discutate nu s-a pus în practică în modul convenit în cadrul discuţiei. Mai mult decât atât, reprezentanţii autorităţilor au declarat că apelurile 4.1/ 4.2 nu vor face obiectul unei alte lansări de proiecte şi există posibilitatea să se aloce mai mulți bani pentru proiectele depuse deja.
În comunicatul de presă din data de 21 martie, AMPOCU recunoaște că ghidul solicitantului a avut numeroase erori, fapt pentru care va fi realizat un nou ghid și va fi lansată o nouă linie de depunere proiecte. Asta deși au fost respinse 249 de proiecte deja realizate.
Atitudinea autorităţilor este sfidătoare şi contrară absorbţiei fondurilor europene, din moment ce au fost respinse proiecte pentru aspecte minore, care puteau face obiectul clarificărilor sau corecţiilor financiare. Mai mult decât atât, jignirile aduse proiectelor depuse se remarcă din comunicatul de presă AMPOCU, în care se menționează că doar proiectele care au trecut de faza A a evaluării „sunt adaptate nevoilor reale, au un nivel ridicat de maturitate, calitate și potențial de creștere a nivelului de trai în comunitățile marginalizate”. Formularea este malițioasă și jignitoare la adresa miilor de experți care au lucrat luni de zile la elaborarea proiectelor 4.1/4.2, timp de săptămâni pentru culegerea datelor din comunităţile marginalizate şi ale căror proiecte au fost respinse pe motivul lipsei unor documente din sistem (deși AMPOCU recunoaște că sistemul nu a fost funcţional) sau al unor erori de calcul minore (care puteau face obiectul solicitării clarificărilor sau aplicării unor corecţii financiare).
Dezastrul este cu atât mai mare cu cât au fost solicitate clarificări pentru anumite aspecte ale proiectelor depuse, dar au fost respinse proiecte pentru alte aspecte (cum ar fi faptul că anumite documente nu au fost scanate corespunzător și nu se vedeau bine în sistemul informatic sau un evaluator consideră eligibil un proiect, alt evaluator îl consideră neeligibil şi totuşi proiectul este respins).
Prin respingerea a 249 de proiecte într-un mod netransparent au fost afectate 249 de comunități marginalizate, care însumează peste 250.000 de persoane aflate în sărăcie extremă, dacă avem în vedere faptul că fiecare proiect a avut un grup-țintă de peste 1.000 de persoane. Relansarea apelului înseamnă o bătaie de joc la adresa muncii experților care au elaborat proiectele 4.1/4.2, din moment ce aceste proiecte au fost respinse pentru aspecte minore sau pentru documente lipsă ori pentru documente deja expirate la data evaluării.
Aplicanții solicită:
Demisia/demiterea urgentă a conducerii AMPOCU pentru incompetență, vicierea rezultatelor evaluării prin imixtiunea nepermisă în activitatea evaluatorilor și schimbarea criteriilor de evaluare în mod contrar prevederilor Regulamentelor europene, prevederilor ghidurilor Orientări generale și Condiții specifice, precum și metodologiei de evaluare, chiar cu riscul ca României să-i fie blocat POCU din cauza acțiunilor în instanță care vor fi formulate de aplicanții dezavantajați;
Evaluarea corectă a proiectelor respinse, solicitarea de clarificări exprese pentru toate documentele și informațiile care lipsesc din sistemul informatic sau care au fost eronat formulate și care au constituit motiv de respingere a proiectelor (deși conducerea AMPOCU avea cunoștință de deficiențele sistemului informatic, conform circularei interne) și corijarea erorilor de calcul inerente elaborării unui proiect de o asemenea complexitate;
Suplimentarea fondurilor alocate proiectelor 4.1/4.2 deja lansate, având în vedere că majoritatea proiectelor au fost realizate profesionist (așa cum a fost stipulat in discuția din data de 27.02.2017 de la sediul MFE), în loc să fie relansat apelul de proiecte, fapt care ar duce la întârzierea nepermisă a implementării proiectelor 4.1/4.2;
Întâlnire urgentă cu ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb, solicitare formulată deja prin scrisoarea deschisă nr. 12347 din data de 6 martie 2017. Întâlnirea este utilă pentru a identifica metode de rezolvare a situației proiectelor depuse pentru apelurile 4.1/4.2, cât și pentru a eficientiza deblocarea, contractarea și implementarea proiectelor deja depuse;
Instalarea unei conduceri performante la nivelul AMPOCU, conducere care să asigure optimizarea absorbției fondurilor europene în domeniul POCU prin introducerea unor ghiduri cu precizări clare, debirocratizare în ceea ce privește numărul enorm de documente cerute în faza de elaborare și depunere a proiectelor și o comunicare transparentă și civilizată la adresa aplicanților și beneficiarilor fără de care nu se poate vorbi de absorbţie."