Copii cu dizabilităţi, integraţi în învăţămîntul de masă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Copii cu dizabilităţi, integraţi în învăţămîntul de masă

Social 24 Iunie 2008 / 00:00 1245 accesări

Centrul pentru copii cu dizabilităţi Cernavodă s-a înfiinţat în anul 2000, prin Proiectul Bunăstarea şi Protecţia Copilului. El a debutat, practic, ca un centru de servicii sociale în cadrul căruia se desfăşura şi un Centru de zi pentru copiii cu dizabilităţi. În acea perioadă se desfiinţa Centrul de Plasament Luminiţa şi majoritatea copiilor care erau plasaţi în asistenţă maternală veneau la Centru, pentru educaţie specializată şi exerciţii terapeutice. După acest proiect, a urmat proiectul de Intervenţie Timpurie pentru Copiii cu Dizabilităţi psihomotorii, care a durat din 2003 pînă în 2006. Serviciile din cadrul Proiectului de Intervenţie Timpurie pentru Copiii cu Dizabilităţi au fost de evaluare şi intervenţie psihomotorie, iar activităţile prestate erau următoarele: activităţi instructiv educative şi ludice pentru copii, grupuri de stimulare şi socializare, activităţi de kinetoterapie, consiliere individuală pentru copii şi părinti, grupuri-suport pentru părinţi, logopedie, oferire de materiale informative cu privire la persoanele cu dizabilităţi, curs de formare pentru cadre didactice, avînd drept temă includerea copiilor cu dizabilităţi în învăţămîntul de masă. Beneficiari ai acestui proiect au fost 75 de copii provenind din familii, cu vîrste cuprinse între 0-6 ani, 30 de copii din instituţii, 120 de părinţi sau tutori, 30 de angajaţi din instituţii (asistenţi maternali). De-a lungul anilor, 30 de copii au făcut parte din toate proiectele World Vision desfăşurate în Cernavodă, iar rezultatele nu au întîrziat să se vadă. Actualul proiect derulat de organizaţie se numeşte “O şansă copiilor cu dizabilităţi” şi vine în sprijinul a 40 de copii din Cernavodă, Medgidia şi din satele aferente. Prin intermediul proiectului, se urmăreşte înfiinţarea unei asociaţii de părinţi ai căror copii au dizabilităţi psihomotorii, pentru ca aceştia să poată susţine drepturile propriilor copii şi pentru a fi capabili, din punct de vedere legal, să scrie, la rîndul lor, proiecte şi să atragă diferite fonduri.

„În general, copiii se acceptă între ei, chiar dacă unul are o dizabilitate, iar altul nu”

Un real succes în constituie faptul că 90% din copiii beneficiari ai Centrului au fost integraţi în învăţămîntul preşcolar şi şcolar de masă sau special. “Din experienţa mea de pînă acum, pot spune că integrarea copiilor cu dizabilităţi în învăţămîntul de masă nu este un lucru deloc uşor, nici pentru ei, nici pentru părinţi şi nici pentru cadrele didactice. În cazul în care copilul poate ţine pasul cu ceilalţi copii din punct de verdere mental, atunci acceptarea se face mai uşor, dar dacă nu poate ţine pasul din punct de vedere mental, atunci acceptarea devine mai greoaie, deoarece copilul cu dizabilitate va rămîne mereu în urmă, iar ceilalţi copii se plictisesc ascultînd aceleaşi explicaţii de mai multe ori, din partea cadrului didactic. În general, copii se acceptă între ei, chiar dacă unul are o dizabilitate, iar altul nu”, a declarat coordonatorul Centrului Cernavodă, Gabriela Carp. “Băieţelul meu, Laurenţiu, este un copil cu dizabilităţi care a terminat anul acesta clasa a IV-a. Primul an l-a urmat la Şcoala Specială, dar următorii trei ani i-a făcut la Şcoala Generală nr. 3 Cernavodă. Copilul a fost premiant mereu, învaţă foarte bine şi se înţelege nemaipomenit cu colegii”, a declarat mama lui Laurenţiu. Ştefan este şi el un alt caz fericit de integrare cu succes în unităţile de învăţămînt. “Ştefan a învăţat alfabetul la Centrul World Vision şi acum scrie, citeşte şi a terminat clasa a II-a la Şcoala Specială nr. 2 din Cernavodă. Este conştiincios şi a obţinut rezultate foarte bune la testarea realizată la începutul anului şcolar, care determină nivelul intelectual al copiilor”, a declarat mama lui Ştefan, care merge încă la Centrul World Vision pentru activităţile educativ-recreative derulate aici.



12