Parcă mai mult ca oricând, în aceste vremuri, când procesul de globalizare tinde să uniformizeze, să anihileze identităţile, este necesară întoarcerea la tradiţie, la bazele fundamentale care unicizează şi dau consistenţă unei culturi. În acest context, apelul la tradiţie şi originalitate a devenit o constantă la Muzeul de Artă Populară (MAP). Astfel, în această oază de linişte şi cultură, de aproape doi ani, copiii preşcolari şi şcolari sunt iniţiaţi în tainele creativităţii populare, iau contact direct cu tradiţiile şi obiceiurile şi se transformă în mici artizani, viitori preţuitori şi promotori ai datinilor. Acest lucru este posibil datorită atelierelor de pedagogie muzeală, rezultat al unui proiect de colaborare încheiat între MAP şi instituţii de învăţământ constănţene.
ÎNTOARCEREA LA TRADIŢIE Luna aceasta, sub îndrumarea specialistului MAP, Alina Alboaei, preşcolarii şi elevii din clasele primare şi chiar cei de la gimnaziu au învăţat să spună „Nu!” kitsch-ului care prinde teren, mai mult ca oricând, în preajma sărbătorilor, în detrimentul tradiţiei de care aceste evenimente sunt puternic legate. Astfel, micuţii au învăţat să-şi confecţioneze ei înşişi podoabe de brad, dar şi sorcove, cu care să meargă la colindat, potrivit obiceiului, în prima zi de Anul Nou. Mai mult, ei au reuşit să realizeze şi măşti, specifice perioadei dintre Crăciun şi Anul Nou. Pentru confecţionarea acestor obiecte tradiţionale, ei au folosit crenguţe de copac şi hârtie creponată - pentru sorcove şi mărgele, boabe de fasole, scoici, pene, materiale textile şi bucăţele de blană, pentru măşti.
Succesul acestor lecţii deschise, organizate direct în muzeu, a fost cel scontat, bucuria şi mândria citindu-li-se pe chipul copiilor.