Copiii reveniţi în ţară au probleme de adaptare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Cu studii în Spania sau Italia

Copiii reveniţi în ţară au probleme de adaptare

Social 10 Noiembrie 2012 / 00:00 366 accesări

Pentru un copil care îşi începe primii ani de şcoală într-o ţară străină, revenirea pe meleagurile natale reprezintă o adevărată provocare. Fenomenul de „remigraţie” a copiilor români a făcut obiectul unui studiu realizat de Asociaţia Alternative Sociale din Iaşi, cu sprijinul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi al Ministerului Afacerilor Externe. Potrivit realizatorilor cercetării, una dintre problemele majore ale ultimilor ani şi ale anilor ce urmează o reprezintă reinserţia multor copii care se reîntorc în ţară. „Nu întâmplător, Ministerul Educaţiei şi-a asumat cercetarea acestui fenomen, pentru a găsi cele mai bune politici educaţionale privind adaptarea sau readaptarea acestora în comunitatea şcolară din România. Una dintre măsurile prin care Ministerul Educaţiei a anticipat acest fenomen a fost reprezentat de proiectul pe care l-a demarat începând din anul şcolar 2007-2008, respectiv cursurile opţionale de limbă, cultură şi civilizaţie românească în state ale UE”, a declarat secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Stelian Fedorca, unul dintre autorii proiectului lansat în 2007. El a explicat că proiectul a avut drept obiective atât promovarea valorilor şi culturii româneşti în rândul diasporei şi a membrilor comunităţii europene, cât şi facilitarea reinserţiei în mediul şcolar autohton a elevilor de naţionalitate română. Secretarul de stat a mai adăugat că, în perioada ianuarie 2008 - mai 2012, 21.325 de copii reveniţi în ţară din Italia şi Spania au solicitat echivalarea studiilor pentru reînmatricularea în sistemul educaţional românesc. Studiul efectuat de Asociaţia Alternative Sociale arată că peste 6.000 dintre aceştia au dificultăţi de readaptare şi probleme de natură psihologică, acestea riscând să le afecteze dezvoltarea. „Este o cifră alarmantă, care ne obligă să ne dedicăm cu atenţie identificării acelor mecanisme care să se adreseze cu eficacitate şi coerenţă fenomenului remigraţiei”, a subliniat Fedorca. Astfel, în privinţa reintegrării şcolare a copiilor remigranţi, Ministerul Educaţiei are în vedere elaborarea de strategii şi politici educaţionale urmate de o serie de măsuri concrete, care se vor derula atât la nivelul inspectoratelor şcolare, cât şi la cel al fiecărei şcoli.



12