Well-being sau gradul de fericire al populației este un subiect care a căpătat o amploare din ce în ce mai mare în ultimii zece ani. La ora actuală, România ocupă detașat ultimul loc cu privire la starea personală de bine a copiilor, într-un studiu realizat de UNICEF în rândul țărilor bogate. În calculul gradului de fericire, specialiștii au introdus cinci dimensiuni esențiale, precum: situația materială a familiei (venitul general al familiei), sănătatea și siguranța (rata mortalității infantile, greutatea la naștere, rata generală a imunizării, mortalitatea în rândul copiilor cu vârste între 1 an și 19 ani), educația (participarea și performanțele școlare), comportamentele și riscurile (obezitatea, alimentația, sportul, fumatul, consumul de alcool și droguri, expunere la violență fizică și verbală), locuința și mediul înconjurător (camere per copil, rata omuciderilor, poluarea aerului). Psihologii și specialiștii în educație confirmă importanța well-being-ului pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor în familie, societate și școală. “Când vorbim despre copii, vorbim despre adultul în devenire, în speță despre societatea de mâine. La momentul actual, românii nu sunt familiarizați cu acest concept, care se referă la starea personală de bine, în funcție de care avem ulterior rezultate în plan familial, social și profesional. Există o tendință de a ne orienta foarte mult pe carieră fără a mai acorda vreo importanță satisfacției personale, fără a mai sta de vorbă cu noi înșine, cu nevoile noastre, cu accesarea unui stil de viață optim: somn, alimentație, sport, plimbări, activități culturale etc.”, consideră Aida Zodie, psiholog al Centrului de Psihoterapie și Consiliere Familială CUORE. Specialistul este de părere că a devenit un scop în sine să devenim profesioniști, însă ordinea firească este: “mă simt bine cu mine, mă dezvolt, am un stil de viață sănătos și, ca urmare, o viață de familie și socio-profesională mulțumitoare”. “Cursurile de dezvoltare socio-emoțională îi ajută pe copii să devină mai fericiți. Când vine vorba de stare de bine, întotdeauna sentimentele și emoțiile pot stabiliza sau destabiliza gradul de fericire. Adesea avem nevoie de un ghid, un specialist în probleme emoționale și de comunicare, care să ne îndrume. “În ceea ce-i privește pe copii, cel mai indicat este un grup de dezvoltare socio-emoțională în care învață cum să-și exprime nevoile în manieră asertivă, să-și recunoască emoțiile și să le gestioneze adecvat, să empatizeze și să îi înțeleagă pe cei de lângă ei. Este modalitatea cea mai facilă prin care copiii se pregătesc să devină adulți adaptați, atenți la propriile nevoi și cu o imagine de sine pozitivă”, afirmă psihologul Centrului CUORE. Dacă ar exista un astfel de grup în școală, la care copiii să participe săptămânal, specialiștii sunt convinși că lucrurile s-ar schimba și statisticile ar spune altceva.