Coşmarul românilor: creşterea şomajului, deprecierea leului şi scumpirile

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Coşmarul românilor: creşterea şomajului, deprecierea leului şi scumpirile

Economie 28 Aprilie 2009 / 00:00 410 accesări

Aproximativ 80% din români sînt siguri că nu vor cumpăra o casă, un teren sau o maşină în următoarele 12 luni, în contextul în care cei mai mulţi se tem, printre altele, de creşterea şomajului, deprecierea leului şi scumpirea creditelor, ca efecte ale crizei economice, potrivit unui sondaj Synovate. În România, 56% dintre respondenţi consideră că situaţia economică se va înrăutăţi în următoarele 12 luni şi doar 15% sînt mai optimişti, considerînd că va exista o îmbunătăţire în evoluţia acesteia. Majoritatea românilor se tem mult sau foarte mult de creşterea şomajului, a taxelor şi impozitelor, de scumpirea creditelor, a alimentelor, combustibililor şi utilităţilor sau de devalorizarea leului în raport cu principalele valute. Astfel, 46% dintre români văd foarte probabilă creşterea impozitelor, iar 32% dintre respondenţi consideră că acest fenomen îi va afecta în mare măsură. Totodată, 71% dintre respondenţii sondajului au declarat că se tem foarte mult sau mult de devalorizarea leului faţă de alte valute, în timp ce 62% şi, respectiv, 60% dintre persoanele intervievate au afirmat că sînt îngrijorate mult sau foarte mult în privinţa scumpirii creditelor şi creşterii şomajului. De asemenea, aproape jumătate din cei chestionaţi cred că, în 2009, vor fi foarte afectaţi de creşterea preţurilor la utilităţi (48%) şi la alimente (47%). În plus, 67% dintre respondenţi consideră că vor fi afectaţi într-o foarte mare sau mare măsură de creşterea preţului combustibilului, cunoscut fiind faptul că aceasta generează scumpiri la majoritatea categoriilor de bunuri şi servicii. De notat că 52% şi 55% dintre românii chestionaţi consideră că sectorul asigurărilor, respectiv al comunicaţiilor, vor fi afectate mult sau foarte mult de criza economică actuală. În plus, peste 60% dintre persoanele intervievate cred că sectorul financiar bancar şi sistemul sanitar vor fi afectate mult sau foarte mult. Aproximativ unul din cinci respondenţi cred că turismul şi educaţia vor fi afectate într-o măsură foarte mare de situaţia economică a României, în timp ce unul din trei români sînt mai optimişti în ceea ce priveşte sportul şi activităţile cultural artistice, considerînd că acestea nu vor fi afectate nici mult, nici puţin de mediul actual. În ceea ce priveşte organizarea bugetului familiei în contextul actualei situaţii economice, aproape trei din zece respondenţi nu şi-au redus şi nici nu îşi vor reduce bugetul pentru a oferi diferite cadouri copiilor şi prietenilor. Doar 9% au renunţat să mai cumpere produse de firmă, însă trebuie menţionat că 30% din totalul respondenţilor nu cumpără produse ce fac parte din categoria brand-urilor cu renume. Pe de altă parte, unul din trei respondenţi a redus deja bugetul destinat achiziţionării de articole de îmbrăcăminte, în timp ce alţi 30% intenţionează să micşoreze bugetul alocat acestei categorii de produse. Românii au operat reduceri de buget şi la capitolul alimente, astfel că una din cinci persoane afirmă că a micşorat deja bugetul destinat cumpărării de alimente, iar aproape unul din patru respondenţi intenţionează să facă în viitorul apropiat acest lucru. Situaţia economică dificilă îşi pune amprenta şi pe obiceiurile românilor, cei mai mulţi dintre aceştia fie renunţînd la anumite activităţi, cum sînt sporirea confortului, mesele în oraş cu partenerul/ familia/ prietenii, excursiile/vacanţele sau activităţile de timp liber. Studiul a fost realizat în luna februarie pe un eşantion reprezentativ de 1.500 respondenţi, cu vîrste între 18 şi 64 ani.

Taguri articol


12