Strategia de restructurare a CFR, document dat publicităţii de Ministerul Transporturilor în cursul zilei de ieri arată clar situaţia gravă în care se află toate societăţile cu capital de stat din domeniul feroviar. Din nefericire, compania CFR Marfă, a cărei privatizare a fost anunţată de mai multe ori în ultimii ani continuă şă înregistreze pierderi masive. Astfel, la sfârşitul anului trecut, CFR Marfă mai deţinea doar 58,2% din totalul mărfurilor transportate în sistemul feroviar şi nu mai mult de 48,6% din parcursul mărfurilor. Restul aparţine deja operatorilor privaţi care au reuşit în ultimii ani să câştige tot mai multă cotă de piaţă graţie unei organizări mult mai bune a activităţii. Conform Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), faţă de anul 2007, ultimul an când CFR Marfă a înregistrat profit volumul de mărfuri transportate de CFR Marfă a scăzut cu 45,4%, parcursul de exploatare a mărfurilor a scăzut cu 51,5%, parcursul tarifar al mărfurilor a scăzut cu 53,2%, traficul internaţional a scăzut cu 78,5%, iar productivitatea muncii a scăzut cu 29,3%. În timp ce societatea CFR Marfă are evoluţia prezentată anterior, performanţele operaţionale ale transportatorilor feroviari privaţi sunt net superioare performanţelor CFR Marfă. Productivitatea salariaţilor, măsurată în tone km/salariat este de trei-patru ori mai mare decât productivitatea salariaţilor CFR Marfă, iar productivitatea vagonului, măsurată în tone km/vagon este de trei-cinci ori mai mare decât productivitatea vagonului exploatat de CFR Marfă. Numărul de personal utilizat de CFR Marfă pentru fiecare tren îndrumat este de circa 50 salariaţi/tren, în timp ce principalii operatori privaţi de transport marfă pe calea ferată utilizează în medie 12 salariaţi/ tren.