Cozi-record la graniţa cu Finlanda

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Cozi-record la graniţa cu Finlanda

Monden 24 Decembrie 2007 / 00:00 621 accesări

Camioanele ruse au format cozi de pînă la 100 de kilometri la graniţa cu Finlanda, ceea ce a determinat statul nordic să ceară ajutorul UE pentru a elimina blocajul rutier record care intervine în perioada sărbătorilor de iarnă. Economia înfloritoare a Rusiei creează probleme constante în traficul din această regiune, tranzitată de camioane ce transportă, prin Finlanda şi statele baltice, automobile noi, televizoare şi aparatură.

Finlanda este un partener comercial major pentru Rusia, ca şi SUA. Traficul transfrontalier s-a intensificat, iar punctele vamale fac faţă din ce în ce mai greu. În timp ce camioanele stau blocate la graniţă, retailerii din Rusia şi firmele de transport pierd bani, iar localnicii se tem să circule cu maşinile în condiţiile în care o bandă este blocată tot timpul de camioane. Guvernul finalndez a anunţat vineri că ministrul Transporturilor, Anu Vehvilainen, a cerut din nou Comisiei Europene să-şi exercite influenţa asupra Rusiei pentru a reduce blocajele din trafic prin creşterea ponderii serviciilor vamale electronice, prin reducerea birocraţiei la graniţe şi dezvoltarea unei reţele rutiere. Camioanele formau o coadă pe 50 de kilometri, duminică dimineaţă, la cel mai solicitat punct vamal de la graniţa cu Finlanda, Vaalimaa, la est de Helsinki. Sîmbătă seara tîrziu, camioanele se întindeau pe mai mult de 100 de kilometri, potrivit administraţiei drumurilor. “Au bătut toate recordurile de pînă acum. Şi în urmă cu un an situaţia era la fel de dificilă”, a declarat un oficial al administraţiei finlandeze a drumurilor. El a spus că se aşteaptă ca aceste cozi să se diminueze şi chiar să dispară în ajunul Crăciunului. Finlandezii îi învinovăţesc pe ruşi pentru cozile care sînt o problemă şi în Estonia, Letonia şi Lituania. Oficialii vamali de la Vaalimaa spun că au fost cozi în 300 dintre cele 365 de zile ale anului trecut. Helsinki a discutat această problemă cu Moscova. Preşedintele Finlandei, Tarja Halonen, a spus după o întrevedere cu Vladimir Putin, în septembrie, că Rusia a luat decizii ce vor ajuta la îmbunătăţirea traficului la frontieră, dar ele n-au fost pe deplin aplicate.

Ruşii preferă să importe bunuri prin Finalnda pentru a reduce riscul de furt şi pentru că porturilor de lîngă Sankt Petersburg le lipsesc suficient echipament de încărcare/descărcare şi spaţiu de depozitare. Vameşii finalndezi spun că ar putea dubla volumul de camioane verificate, pentru că procesarea actelor nu durează decît cîteva minute, dar procedurile de partea rusă a graniţei durează mai mult. Volumul de bunuri importate prin Finlanda s-a dublat din 2002, la aproape 3 milioane de tone în 2006, iar Ministerul rus al Transporturilor a recunoscut că angajaţii săi nu pot face faţă numărului din ce în ce mai mare de vehicule. Premierul finlandez, Matti Vanhanen, a declarat într-un interviu acordat la începutul lunii că se gîndeşte la introducerea unei taxe de drum pentru camioanele ruse, începînd din 2011.



12