Aproximativ 40 de marinari români şi-au petrecut Crăciunul pe nave arestate în diverse porturi ale lumii sau capturate de piraţi, potrivit liderului Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu. Printre aceştia se numără şi şase navigatori români, membri ai echipajului tancului petrolier „Chem Faros”, reţinut din iulie în portul Bahamas. „În prezent, echipajul navei este cazat la un hotel din Bahamas, pentru că la bord nu mai existau condiţii. Aveau apă potabilă şi mâncare, dar, din cauza lipsei de combustibil, apa nu o puteau scoate din tanc, iar mâncarea s-a stricat în cambuză”, a povestit Gelu Câmpanu, fiul lui Ioan Câmpanu, unul dintre navigatorii români rămaşi în Bahamas. Potrivit fiului marinarului, situaţia navigatorilor este critică, existând posibilitatea ca aceştia să nu-şi mai primească salariile şi să fie nevoiţi să se întoarcă în România pe banii lor. „Banca care a preluat nava după ce armatorul a dat faliment a fost interesată mai mult de încărcătură decât de tancul chimic. Pe la începutul lunii decembrie, a fost trimisă o altă navă care să preia încărcătura. După aceea, marinarii au fost lăsaţi baltă”, afirmă Gelu Câmpanu. Reamintim că tancul chimic „Chem Faros” a ajuns în rada portului Freeport Bahamas pe 5 iulie. La acea dată, la bord se aflau 14 marinari români. „Sperăm ca situaţia navigatorilor de pe „Chem Faros” să fie rezolvată până la Revelion”, a declarat Adrian Mihălcioiu.
ÎN MÂINILE PIRAŢILOR. Cea mai gravă situaţie este, însă, cea a fitterului Gheorghe Costianu, de 48 de ani, aflat la bordul navei „MV Polar”. Tancul petrolier „MV Polar” a fost capturat de piraţi în estul Somaliei la sfârşitul lunii octombrie. Nava, proprietatea unui armator liberian, a fost atacată în noaptea de vineri spre sâmbătă (29-30 octombrie), în timp ce se afla la aproximativ 1.100 de kilometri est de arhipelagul Socotra, în Oceanul Indian. Adrian Mihălcioiu a adăugat că se aşteaptă ca atacurile piraţilor să continue şi în 2011, în ciuda declaraţiilor date de reprezentanţii Agenţiei de Securitate a Naţiunilor Unite, care au anunţat că se vor intensifica acţiunile anti-piraterie începând cu 1 ianuarie. „Mai avem probleme pe două nave ale unui armator din Elveţia, unde se pare că echipajul, format în majoritate din români, nu şi-a mai primit salariile. Aceştia vor începe în curând acţiuni greviste”, a mai declarat liderul SLN. Adrian Mihălcioiu a precizat că, în prezent, în România există 18.000 de marinari, din care 12.000 sunt activi. „În anul 2009, au fost 11.500, deci în 2010 este o uşoară revenire, dar în 2010 noi avem mai puţini membri”, a spus Mihălcioiu. Pe lângă marinari, România mai are circa 25.000 de persoane încadrate ca personal auxiliar, din care însă numai 15.000 navighează.