Pentru navigatorii români de pe „Chem Faros” şi „MV Polar”, sărbătorile de iarnă nu reprezintă niciun motiv de bucurie. Potrivit liderului Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, în prezent, în mâinile piraţilor se mai află un singur navigator român. „Este vorba despre fitterul Gheorghe Costianu, de 48 de ani, aflat la bordul navei „MV Polar”. În acest moment, nu se ştie în cât timp se va rezolva această situaţie”, a declarat Adrian Mihălcioiu. Tancul petrolier „MV Polar” a fost capturat de piraţi în estul Somaliei la sfârşitul lunii octombrie. Nava, proprietatea unui armator liberian, a fost atacată în noaptea de vineri spre sâmbătă (29-30 octombrie), în timp ce se afla la aproximativ 1.100 de kilometri est de arhipelagul Socotra, în Oceanul Indian. „Cred că ne vom mai confrunta cu acte de piraterie şi în 2011, deşi Agenţia de Securitate a Naţiunilor Unite a anunţat că se vor intensifica acţiunile anti-piraterie începând cu 1 ianuarie”, a precizat Adrian Mihălcioiu. Nici situaţia navigatorilor români de pe „Chem Faros” nu este mai bună. Cei şase români aflaţi la bordul tancului chimic „Chem Faros”, sub pavilion Insulele Marshall, reţinut din iulie în portul Bahamas, vor fi nevoiţi să petreacă Crăciunul departe de familie.
MÂNCARE STRICATĂ. „În prezent, echipajul navei este cazat la un hotel din Bahamas, pentru că la bord nu mai existau condiţii. Aveau apă potabilă şi mâncare, dar, din cauza lipsei de combustibil, apa nu o puteau scoate din tanc, iar mâncarea s-a stricat în cambuză”, a povestit Gelu Câmpanu, fiul lui Ioan Câmpanu, unul dintre navigatorii români rămaşi în Bahamas. Potrivit fiului marinarului, situaţia navigatorilor este critică, existând posibilitatea ca aceştia să nu-şi mai primească salariile şi să fie nevoiţi să se întoarcă în România pe banii lor. „Banca care a preluat nava după ce armatorul a dat faliment a fost interesată mai mult de încărcătură decât de tancul chimic. Pe la începutul lunii decembrie, a fost trimisă o altă navă care să preia încărcătura. După aceea, marinarii au fost lăsaţi baltă”, afirmă Gelu Câmpanu. Reamintim că tancul chimic „Chem Faros” a ajuns în rada portului Freeport Bahamas pe 5 iulie. La acea dată, la bord se aflau 14 marinari români. „Mai avem probleme pe două nave ale unui armator din Elveţia, unde se pare că echipajul, format în majoritate din români, nu şi-a mai primit salariile. Din acest motiv, navigatorii doresc să fie repatriaţi. Probabil vom demara procesul pentru plata salariilor şi aducerea marinarilor noştri acasă”, a mai declarat liderul SLN.