Cercetările sociologice şi monitorizările efectuate în ultima perioadă prezintă datele unui Crăciun sărac pentru mulţi români în 2010. Conform unui sondaj al Institutului Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), \"Obiceiuri de Crăciun la români\", realizat, în intervalul 13-15 decembrie 2010, pe 1.178 de persoane, 47,7% dintre români au pentru Sărbători un buget sub 400 de lei. Datele cercetării sociologice mai arată că 65,8% dintre români susţin că bugetul pentru Crăciun a fost afectat de criza din ultimii ani. Cu toate acestea, oferirea de cadouri cu ocazia Crăciunului rămâne un obicei pentru 90,5% din români, iar 98,7% dintre aceştia fac daruri membrilor familiilor lor, 75% rudelor, 56,2% prietenilor, 35,6% vecinilor şi 25,1% colegilor de birou. Însă darurile de Sărbători sunt luate de pe internet, mai nou, unde sunt mai ieftine, sau sunt alese dintre cele cu preţ promoţional. Datele Trafic.ro, serviciu specializat în monitorizarea în timp real a audienţei online, cu date relevante pentru circa 40.000 de site-uri româneşti, arată că, în ultima perioadă, site-urile de comerţ electronic au înregistrat o creştere a activităţii pe segmentul cadourilor de Crăciun. Acestea, în special cele personalizate, lenjeria intimă sau telefoanele mobile, au fost cele mai căutate, urmate de decoraţiunile de Crăciun, cadourile haioase, parfumuri, bijuterii de argint, ornamente sau costume de carnaval ori Crăciuniţă. Iar o cercetare online realizată de GfK în perioada 24-29 noiembrie şi reprezentativă pentru populaţia urbană utilizatoare de internet, cu vârsta între 15 şi 55 de ani, spune că dulciurile şi cosmeticele în pachete promoţionale sunt preferate drept cadouri pentru prieteni, în timp ce partenerilor de viaţă li se oferă articole, accesorii vestimentare şi încălţăminte. 57% dintre respondenţi au precizat că optează pentru pachete promoţionale de dulciuri, iar 48% dintre cei chestionaţi au declarat că au preferat să dăruiască pachete de produse cosmetice cu preţuri promoţionale.
BRAD DE PLASTIC PENTRU PESTE 40% DINTRE ROMÂNI. În spiritul unor Sărbători mai ecologiste, dar şi mai eficiente din punct de vedere economic, doar 85,9% dintre concetăţeni mai împodobesc bradul de Crăciun, iar 41,4% preferă bradul artificial, rezultă din datele sondajului IRES. Restul procentelor este împărţit între cei care preferă unul natural, 50,5%, cei cu bradul în ghiveci, 2,3%, pe când doar 3,5% împodobesc bradul din curtea casei.
SĂRBĂTORI CU TELEVIZORUL ŞI PC-UL. Datele oferite de Trafic.ro spun că traseul online pe site-urile pentru femei a fost următorul: ce spun astrele, urări pentru Crăciun şi programul TV. De asemenea, apetitul pentru filmele online este în creştere, fiind căutate comediile şi poveştile de dragoste, dar şi filmele erotice, horror şi cele via Bollywood.