După restricţiile impuse creditelor de consum din ultima perioadă, românii sînt ameninţaţi acum cu noi bariere pentru creditele ipotecare. Au, însă, o slabă consolare: la fel ca ei, şi alţi central şi est-europeni sînt afectaţi de măsuri similare. Polonezii îşi iau adio de la creditele ipotecare ieftine. Noi reglementări ale instituţiei de supraveghere limitează împrumuturile în valută, iar măsura a generat deja intervenţii politice. Şi în Bulgaria, banca centrală a anunţat un nou set de restricţii pentru credite, după ce acestea au explodat în ultimii doi ani. În goana după credite, esticii le-au căutat, în special, pe cele în valută, mai ieftine.
Riscurile nu au întîrziat să apară. “Împrumuturile excesive în valută luate de către consumatori şi firme în ţările candidate la UE ar putea escalada dramatic crize financiare locale”, se arată într-un raport recent al Băncii Centrale Europene. În tot acest context internaţional, românilor, obişnuiţi de cîţiva ani cu restricţiile impuse creditelor în valută şi de consum, BNR le-a pregătit recent măsuri menite să descurajeze şi împrumuturile în lei (creşterea dobînzii şi a rezervelor minime obligatorii). În perioada următoare, ameninţări tot mai puţin voalate, dar încă neconcretizate, anunţă zile negre pentru creditele ipotecare. “Pentru a ţine în frîu inflaţia a trebuit să apelăm şi la măsuri neconvenţionale, care nu mulţumesc întotdeauna băncile, nu doar la politica de dobînzi”, a aratat guvernatorul Mugur Isărescu.
Piaţa de retail, în scădere
După ani în care au raportat succesiv dublări sau chiar triplări ale portofoliilor de credite, băncile din regiune învaţă, astfel, să se obişnuiască treptat cu creşteri mai modeste. Pînă în prezent, economiile în dezvoltare ale ţărilor candidate au permis cetăţenilor să cîştige mai mult, iar dobînzile tot mai mici le-au deschis larg porţile împrumuturilor bancare. Încă timid şi departe de nivelurile din UE, creditele populaţiei din România s-au apropiat anul trecut de 8,8% din Produsul Intern Brut. Nivel modest, dar marcînd o creştere cu peste 45% faţă de anul precedent şi un nivel de 15 ori mai mare comparativ cu anul 2000.
Piaţa de retail se află, în prezent, în scădere după ce în 2003 şi 2004 creditul de consum a determinat creşteri spectaculoase ale vînzărilor. În 2005 piaţa a atins maturitatea pe segmentul aparatelor electrocasnice, iar creşterea a fost determinată, în special, de segmentul IT&C. Potrivit specialiştilor, aceasta este o evoluţie previzibilă şi a fost determinată de factori precum creşterea cheltuielilor medii lunare ale unei familii destinate utilităţilor, resimţirea efectului normelor BNR de temperare a creşterii consumului, dar şi atingerea saturaţiei pe segmentul electrocasnicelor mari (frigidere, aragazuri, maşini de spălat etc.). Singurele categorii care nu au înregistrat scăderi sînt IT&C şi produsele “negre”, în special televizoarele cu plasmă şi LCD TV. Tot specialiştii spun că o redresare a pieţei este aşteptată spre sfîrşitul anului, cînd piaţa totală de retail va atinge creşterea de 5 - 10% faţă de 2005. întucît începînd cu 2007 şi 2008 ritmul de creştere a pieţei să continue într-un ritm mai alert.