Alegerea unei facultăţi care să poată oferi pregătirea de care are nevoie în cariera aleasă reprezintă un pas important în viaţa oricărui viitor student. Pentru a fi sigur că face alegerea corectă, absolventul de liceu se bazează, în majoritatea cazurilor, pe clasificările experţilor, în acest caz fiind vorba de membrii Asociaţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS). Cât de corecte sunt, însă, aceste clasificări? Răspunsul este: nu foarte corecte, în condiţiile în care o mare parte a criteriilor de evaluare nu au ţinut pasul cu transformările din învăţământul superior sau cu modificările legislaţiei din Educaţie. Un exemplu în acest sens îl constituie cazul Universităţii Maritime Constanţa (UMC), o instituţie de învăţământ cu un regim special, care reuşeşte, de fiecare dată, să-i pună în dificultate pe evaluatorii ARACIS. Una dintre principalele probleme cu care s-a confruntat conducerea universităţii în relaţiile cu reprezentanţii ARACIS a fost legată de lipsa unui orar fix de desfăşurare a activităţilor academice. „Noi ne adresăm unor oameni care au o mobilitate extraordinară, mai ales atunci când vine vorba de voiajele de practică. Prin urmare, nu putem avea un orar fix pentru derularea unor diferite activităţi. Nu putem spune că examenele se derulează într-o anumită perioadă şi nu mai facem niciun fel de rabat de la această programare, pentru că ar însemna să-i dezavantajăm pe studenţii aflaţi, încă, în voiaje de practică”, a spus cel care a condus UMC timp de opt ani, prof. univ. dr. ing. Cornel Panait.
EVALUARE INCERTĂ El a adăugat că UMC a întâmpinat probleme la evaluare şi atunci când a venit vorba de parteneriatul încheiat între universitatea constănţeană şi Universitatea Politehnica Bucureşti. Mai exact, deşi noua Lege a Educaţiei încurajează alcătuirea de consorţii universitare, criteriile de evaluare ale ARACIS nu prevăd o asemenea situaţie. „În cadrul parteneriatului cu Universitatea Politehnică, la UMC au fost introduse noi specializări, care sunt predate de profesori de la Bucureşti. Pentru că ei nu sunt angajaţii noştri, prin urmare nu figurează ca fiind în cadrul universităţii, numărul de profesori raportat la numărul de studenţi nu corespunde cu criteriile ARACIS. Am încercat să le explicăm că, dacă punem la socoteală şi profesorii Politehnicii, nu sunt probleme, dar mi-au răspuns că ei nu au criterii pentru consorţii universitare”, a spus prof. univ. dr. ing. Panait. Mai grav este faptul că pe clasificarea realizată de ARACIS sunt bazate şi deciziile Ministerului Educaţiei privind mediul academic, situaţie aberantă având în vedere lipsa criteriilor care să corespundă realităţii din universităţile româneşti.