UNDE TREBUIE SĂ FIM Băncile şi clienţii trebuie să reţină lecţiile învăţate din criză, însă nu e necesar să-şi petreacă viaţa privind în oglinda retrovizoare, întrucât perioada critică a fost depăşită, iar încrederea antreprenorilor în bănci a început să revină, consideră directorul departamentului IMM din Banca Transilvania, Daniel Szekely. „Faţă de anul trecut, avem o creştere de 20% a creditării pe segmentul micilor afaceri. Pe partea de retail, avansul este de 35%. Preţul finanţării nu mai e un element care să cântărească atât de mult în coşul total de investiţii al unui antreprenor, deci creditele sunt accesibile“, spune Szekely, adăugând și că încrederea managerilor se îmbunătățește treptat, lucru vizibil în valoarea tot mai mare a investițiilor făcute. „Sigur că volumele de finanţare au fost poate mai mari anul trecut, dar sunt convins că vor fi bune şi spre finalul anului curent, pentru că iarăşi vom intra pe fondurile nerambursabile şi atunci vor trebui co-finanţări și finanţări-punte. Avem toate şansele să vedem o majorare a ponderii creditelor de investiţii. Am aşteptat patru ani să ajungem la 20%, uneori chinuit pe la 25%. Ne trebuie măcar 40% ca să pornească motoarele“, mai spune oficialul Băncii Transilvania.
LUPTA CU PREȚUL Szekely le recomandă clienților să se concentreze pe evoluția viitoare a afacerilor și să nu mai privească excesiv în urmă: „În momentul de faţă, într-adevăr, apetitul de creditare al băncilor este concentrat pe clienţii cu situaţii financiare bune. Acolo se dă inclusiv o luptă cu preţul, ceea ce nu denotă neapărat că apetitul de risc s-a îmbunătăţit. Se va întâmpla și asta, în cele din urmă; bancherii trebuie să lase clienții să-și urmeze calea economică“. BT a acordat, în primul trimestru, peste 30.500 de credite noi companiilor şi persoanelor fizice, a căror valoare totală a fost de 1,89 miliarde lei.