Cruciada orelor de religie în şcoli

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Cruciada orelor de religie în şcoli

Eveniment 19 Februarie 2008 / 00:00 595 accesări

Patriarhia Bisericii Ortodoxe Române (BOR) consideră că scoaterea orei de religie din liceu este contrară Constituţiei României şi Legii privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor. Campania declanşată de PF Daniel, Patriarhul BOR, intitulată “Nu vrem liceu fără Dumnezeu”, atrage atenţia asupra problemelor ridicate de actualele proiecte ale „Legii învăţămîntului preuniversitar”, „Legii învăţămîntului superior” şi „Legii privind statutul personalului didactic”, elaborate “fără organizarea unei strategii naţionale coerente pentru identificarea priorităţilor, a valorilor reale şi a competenţelor profesionale necesare”. “Considerăm că aceste propuneri nu respectă reperele spirituale şi morale ale societăţii, priorităţile pe termen lung şi realităţile socio-culturale, ignorînd atît tradiţia românească europeană, cît şi legile acestei ţări\" precizează Patriarhia, explicînd că, potrivit proiectului Legii învăţămîntului preuniversitar, doar “planurile cadru ale învăţămîntului primar şi gimnazial includ religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun”. “Îndepărtarea nejustificată şi arbitrară a unei discipline legitime şi necesare din învăţămîntul liceal conduce la privarea elevilor, a cultelor religioase şi a întregii societăţi româneşti de un drept garantat prin Constituţia României. De asemenea, omisiunea menţionată contrazice, în mod flagrant, Legea 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, care prevede că în învăţămîntul de stat şi particular, predarea religiei este asigurată prin lege cultelor recunoscute” arată reprezentanţii BOR.

Intrînd într-un alt registru, reprezentanţii BOR au declarat: “dacă s-ar adopta noul proiect al Legii învăţămîntului preuniversitar, tinerii din liceele româneşti ar pierde, astfel, un drept cîştigat prin jertfă, în anul 1989, accesul legal la componenta religioasă a educaţiei, cu valenţe formative, demonstrate de cercetările sociologice şi psiho-pedagogice recente” (?!?).

În replică la această luare de poziţie atît de acerbă, mai multe organizaţii printre care Liga ProEuropa (LPE) sînt de părere că Ministerul Educaţiei trebuie să asigure egalitatea de şanse şi nediscriminarea minorităţilor religioase, ceea ce presupune caracterul opţional şi neobligatoriu al studierii religiei în şcoli. LPE a primit numeroase reclamaţii din partea cultelor minoritare şi solicită ca, la adoptarea noii legi privind reforma învăţămîntului preuniversitar, să se ţină cont de anumite recomandări referitoare la educaţia religioasă ce trebuie introduse în actul normativ.



12