Apariţia lui Băsescu la televizor şi două anchete din presa scrisă au dezvăluit celor atenţi sau obişnuiţi să citească „printre rînduri” cîteva amănunte din culisele acestei campanii din ce în ce mai ciudate.
În primul rînd, preşedintele nu a părut deloc surprins de poziţia de lider în sondaje a lui Sorin Oprescu. De fapt, el mai făcuse o aluzie în acest sens, fără să nominalizeze principalul adversar al lui Blaga, atunci cînd a ieşit de la restaurant, acum două week-end-uri, fiind abordat de echipa unui post de televiziune. Totuşi, precizarea pe care a subliniat-o Traian Băsescu în talk-show-ul de luni seara, anume faptul că este mai important de ştiut de la ce nivel de procente au pornit, ajungînd la scorul de azi, atît Blaga, cît şi Oprescu, rămîne cheia acestui rebus politic. Acelaşi lucru, dar cu alte intenţii, încercase să-l dovedească şi Lavinia Şandru, într-o altă emisiune, cînd se contrazisese cu directorul institutului ce a dat publicităţii rezultatele recentului sondaj. Pe scurt, dacă Blaga ar fi în creştere, iar Oprescu, într-un uşor declin procentual, poziţia de lider actual a candidatului independent pentru Primăria Generală a Capitalei ar apărea ceva mai nesigură. Faptul a fost confirmat şi de argumentul sociologic surprinzător al Laviniei Şandru, care a susţinut că sondajul fusese făcut prin sistemul de telefonie fixă al Romtelecom, la anumite ore ale zilei, cînd numai pensionarii răspund la aceste apeluri, tinerii fiind, în mod evident, plecaţi la serviciu. Însuşi Băsescu a sugerat ceva ce se cuplează foarte bine cu acest amănunt. El a făcut o ironie, în stilul său specific, spunînd că Blaga a luat startul mai tîrziu, dar n-a avut „norocul” unui debut de campanie cu o „dramoletă”, cum a păţit Oprescu la PSD, în cazul „uite lista, nu e lista” candidaţilor oficiali. Şmecheria a fost că tocmai pensionarii vizaţi de sondaj - dacă nu greşeşte Lavinia Şandru - sînt cei mai sensibili, din punct de vedere electoral, la astfel de scenarii emoţionale.
Dar mai este un amănunt interesant, care se ascunde în spatele afirmaţiei preşedintelui: „În cele două săptămîni de campanie care urmează se mai pot schimba multe!” Un personaj cheie al acestui rebus politic este strategul Tal Silberstein, care - în mod surprinzător - îi acordă consultanţă politică de campanie lui Blaga, în condiţiile în care are semnat cu premierul Tăriceanu un contract de consilier…Cele două anchete din presa scrisă pe care vi le-am semnalat la începutul editorialului au dezvăluit această colaborare neaşteptată, care riscă să facă valuri în următoarele zile. Aşadar, celebrul Tal Silberstein, care a cîştigat campaniile electorale ale lui Ehud Barak, în Israel, şi Bill Clinton, în America, joacă „la două capete”! Sau o face cu acceptul secret al premierului? Aici se află marele mister al culiselor de la aceste locale. Oricum, cu un asemenea strateg de campanie, Blaga devine extrem de periculos pentru Oprescu, deşi eu înclin să cred, în pofida celor care mă contrazic, că doctorul continuă să aibă şanse reale.