Cum a decurs testul de zbor al avionului supersonic românesc

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Cum a decurs testul de zbor al avionului supersonic românesc

Monden 30 Septembrie 2011 / 00:00 473 accesări

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) are în plan să termine de construit primul avion supersonic românesc, IAR-111 Excelsior, după ce a efectuat cu succes primul test în zbor, cu cabina acestuia, în largul Mării Negre. La realizarea primului test în zbor, ARCA a beneficiat de sprijinul Inspectoratului General de Aviaţie din Ministerul Afacerilor Interne (MAI) şi Grupului de Nave al Poliţiei de Frontieră Mangalia. Aparatul de zbor construit de ARCA va fi folosit pentru lansarea rachetei spaţiale Haas II pentru competiţia Google Lunar X Prize, dar şi pentru dezvoltarea turismului spaţial.

Cabina, a fost ridicată de un elicopter al MAI deasupra Mării Negre, la altitudinea de 700 de metri şi apoi eliberată, amerizând cu succes şi fiind apoi recuperată de acelaşi elicopter de tip Mi-17, cu sprijinul a două nave ale Poliţiei de Frontieră. Acesta reprezintă un tip de testare care se face foarte rar, din motive de siguranţă, nemaifiind realizat, printre altele, decât de NASA şi compania americană Space Exploration Technologies Corporation (Space X). Elicopterul a eliberat cabina, secvenţă urmată de declanşarea motorului de rachetă al paraşutei de recuperare, care a adus cabina pe suprafaţa mării. Cabina presurizată a amerizat după un zbor perfect, datele indicând calificarea acesteia pentru zbor la bordul supersonicului IAR-111. Această misiune marchează şi o premieră absolută pentru România, puţine state din lume având experienţa recuperării de pe mare a cabinelor destinate zborului cu echipaj uman.

Întreaga structură a avionului IAR-111 sau Excelsior ar trebui finalizată anul acesta şi se speră ca aparatul să poată fi prezentat de Crăciun. Valoarea proiectului nu va fi comunicată, ARCA beneficiind de fonduri private, dar este o mică parte din ce s-ar putea cheltui la nivel mondial pentru un aparat similar. Astfel, ARCA intenţionează să înceapă să testeze IAR-111 în 2012, pentru ca în 2014 să încerce lansarea rachetei Haas II pentru competiţia Google Lunar X Prize, ce se desfăşoară până la sfârşitul anului 2015. Preşedintele Dumitru Popescu afirmă despre IAR - 2011 că, probabil, va fi unul din cele mai sigure aparate de zbor din lume, urmând a fi dotat cu o paraşută de stabilizare, una de aterizare, precum şi alte două paraşute de aterizare de o parte şi de alta a cabinei. Totodată, cabina este ejectabilă.

Secvenţa de zbor tipică a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafaţa mării, executarea unui zbor orizontal de accelerare, până la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapidă, în circa două minute, până la altitudinea de 16.000 de metri. La această altitudine avionul va elibera racheta Haas II, ce va urma programul de zbor propriu. IAR - 111, fără sarcina utilă acroşată, va reveni planat pe suprafaţa mării. Cabina avionului poate fi separată de avion la viteze de Mach 0 - 1,2 şi înălţimi de 100 de metri şi poate aduce echipajul în siguranţă pe suprafaţa mării.



12