Cum ar putea deveni realitate învățământul dual în România?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Cum ar putea deveni realitate învățământul dual în România?

Educație 07 Iunie 2016 / 17:55 673 accesări

Discutăm frecvent despre problemele învățământului și mulți angajatori susțin că elevii care vin din învățământul preuniversitar și tehnic sunt slab pregătiți, demotivați și fără cunoștințe practice pe care să le poată aplica la angajare, iar problema se continuă și în mediul universitar uneori. Pentru a reduce din aceste probleme și din decalajul care există între instituțiile de învățământ și companiile care ar trebui să îi angajeze pe tineri la absolvire, Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică un document-concept - ”Educație și formare profesională a absolvenților de clasa a VIII-a”, prin care se dorește introducerea la nivel național a sistemului de învățământ profesional dual. Învățământul dual este o formă de școlarizare care presupune un parteneriat strâns între școală și agenții economici. Astfel, autorităţile educaţionale răspund de asigurarea resurselor umane şi financiare şi organizează formarea teoretică tehnică din şcoală (1-2 zile de studiu pe săptămână), iar angajatorul trebuie să ofere resursele umane şi financiare şi să organizeze formarea practică, de la locul de muncă (3-4 zile). În această perioadă sunt organizate întâlniri regionale cu reprezentații unităților de învățământ tehnologice și reprezentanții firmelor din regiune pentru a discuta despre problemele cu care se confruntă și despre ce se poate face în acest sens. La Constanța, o astfel de întâlnire a avut loc marți, la Colegiul Național de Arte ”Regina Maria”, unde au participat un reprezentant la Ministerului Educației, președintele Camerei de Comerț Constanța (CCINA), Dan Jugănaru, un reprezentant al Agenției Județene de Ocupare a Forței de Muncă, directori ai liceelor tehnologice din județ, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean și agenți economici.

CE ÎȘI DORESC ANGAJATORII

Angajatorii constănțeni s-au plâns că elevii care ies de pe băncile școlilor sunt slab pregătiți și de multe ori sunt dezinteresați de meseria pe care au învățat-o, pentru că la finalul clasei a VIII-a nu au ales o specializare care să li se potrivească. Aceștia au spus că o perioadă de pregătire practică ar fi utilă pentru elevi, însă spun că au nevoie de sprijin din partea statului pentru a putea asigura stagii de practică. Mai mult, angajatorii își doresc sprijin financiar din partea statului pentru a-i încuraja să îi pregătească practic pe elevi. Agenții economici constănțeni au spus că își doresc să apară o bază legislativă pentru această formă de învățământ, care să reglementeze atât obligațiile angajatorilor, cât și pe cele ale elevilor. ”Închipuiți-vă următoarea situație: un agent economic face toate eforturile să investească în tineri, să ofere burse, să îi pregătească, iar la absolvire, tinerii aleg să plece în alt domeniu sau să plece să muncească peste hotare și, dintr-o generație de elevi, nu mai are poate niciun elev pe care să îl și angajeze”, a explicat președintele CCINA. La finalul dezbaterii publice, Ministerul Educației își dorește să realizeze cadrul legislativ pentru implementarea învățământului dual în România.



12