Vine Black Friday şi de aceea trebuie să fiţi extrem de atenţi atunci când comandaţi produse de pe net. Unele dintre acestea pot fi contrafăcute. În fapt, toate pot fi falsificate, potrivit unui comunicat al Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor ECC-Net, care arată că, deşi au vizat inițial piața de lux, produsele contrafăcute au atins în prezent toate formele de consum: medicamente, cosmetice, rețete medicale cu dozare necorespunzătoare sau fără autorizație de punere pe piață, piese auto în afara standardelor de siguranță. Produse contrafăcute care sunt foarte accesibile datorită comerțului online pot prezenta riscuri pentru sănătatea sau siguranța consumatorilor, prin urmare producerea și vânzarea acestora sunt supuse unor sancțiuni penale importante în toate țările UE. Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor primește zilnic plângeri din partea consumatorilor care, în mod conștient sau nu, au achiziționat obiecte contrafăcute ori nu le-au primit niciodată pentru că au fost blocate de către autoritățile vamale.
Pentru a ajuta consumatorii să evite această capcană, Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor ECC-Net a publicat miercuri un raport privind contrafacerea produselor vândute online, în Europa.
10 sfaturi de a identifica produsele falsificate pe internet
1. Ferește-te de descrierile din motorul de căutare: în cazul în care acestea includ nume de produse, urmate de expresii cum ar fi "ieftin" sau "livrare gratuită", acestea sunt de multe ori site-uri frauduloase.
2. Verifică identitatea și datele de contact ale vânzătorului din pagina de "informații legale" de pe site și compară cu înregistrarea site-ului de pe WHOIS, EURID, ROTLD.
3. Consultă părerile altor consumatori cu privire la vânzător.
4. Verifică autenticitatea mărcii de încredere, dacă există, prin consultarea pe site-ul oficial al companiei care o oferă.
5. Verifică pe site-ul producătorului dacă există o listă a vânzătorilor oficiali sau dacă au denunțat anumite site-uri care vând produse contrafăcute.
6. Compară prețurile cu cele din magazinul oficial. Nu este bine să ai încredere în site-urile care prezintă oferte extrem de atractive pe internet.
7. Compară logo-ul oficial al producătorului cu cel postat pe site-ul care nu îți inspiră încredere sau aplicat pe produsul care urmează să îți fie vândut.
8. Consultă condițiile generale de vânzare și verifică respectarea drepturilor consumatorilor.
9. Ferește-te de site-uri cu design sărac, site-uri scrise într-o limbă română stricată sau site-uri care afișează imagini de calitate slabă.
10. Plătește prin mijloace sigure. Dă întotdeauna prioritate metodelor revocabile de plată. Evită transferurile de bani prin ordin de plată, transfer de numerar sau chiar transfer bancar. Poți plăti cu cardul în siguranță.
Ce trebuie să faci dacă ai cumpărat deja articole contrafăcute:
Verifică la banca sau la emitentul cardului și cere detalii privind modalitățile prin care îți poți primi banii înapoi, de exemplu procedura de refuz la plată, dacă ai utilizat un mijloc de plată precum cardul.
Contactează producătorul și informează-l cu privire la faptul că există un site care vinde produse contrafăcute. Deoarece acesta deține drepturile de proprietate intelectuală, poate lua măsurile legale care se impun împotriva acestui site fraudulos.
Dacă ai fost victima unei activități de contrafacere, poți înainta o reclamație către poliție, vamă sau poți solicita asistența autorităților locale cu atribuții în domeniu.
China sau UE?
“ECC România a primit, în decursul anilor, mai multe reclamații de la consumatorii români care au cumpărat produse contrafăcute online. În general, acestea au vizat site-uri care la prima vedere erau înregistrate în state membre ale UE, având terminația respectivului stat, dar, la o analiză atentă s-a dovedit că respectivii vânzători erau din China. Consumatorii au cumpărat astfel haine și încălțăminte care nu aveau nicio legătură cu produsele oficiale. De regulă, aceste situații s-au rezolvat prin procedura de refuz la plată cu ajutorul băncii emitente a cardului prin care a fost făcută plata”, a declarat Irina Chirițoiu, director ECC Romania.
Misiunea Centrelor Europene ale Consumatorilor este de a informa și de ajuta consumatorii să își rezolve disputele transfrontaliere pe cale amiabilă. Pentru mai multe informații, puteţi consulta site-ul ECC Romania www.eccromania.ro și studiul european publicat în data de 15 martie de ECC Belgia pe http://www.eccromania.ro/wp-content/uploads/2017/03/Raport_comun_ECC_Net_Contrafacere.pdf.