Cum își cresc școlile mediile la examenele naționale?! Dau „interzis“ elevilor slabi la învățătură!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Fenomen îngrijorător

Cum își cresc școlile mediile la examenele naționale?! Dau „interzis“ elevilor slabi la învățătură!

Educație 15 Mai 2018 / 17:27 844 accesări

„Fenomenul Brăila“ se extinde în toată țara. Mai multe școli au înregistrat medii mari la Evaluarea Națională prin interzicerea participării la examen a elevilor slabi. Cu cât prezența este mai mică, cu atât media este mai mare. O asociație cere autorităților luarea unor măsuri drastice pentru stoparea acestui fenomen despre care știe toată lumea din sistem, dar nimeni nu vorbește și nu ia atitudine.

În stil pur românesc, gunoiul din învățământ se aruncă sub preș. Mai multe școli, din întreaga țară, practică o „strategie“ de creștere artificială a mediilor la examenul de evaluare națională și de bacaluareat. Fenomenul denumit „Brăila“ funcționează după următorul model: elevii mai slabi din clasele a VIII-a sau a XII-a sunt lăsați fie repetenți, fie cu media neîncheiată astfel încât să nu poată participa la examene. Dacă prezența la examen este mică și de calitate, mediile sunt mari, prestigiul școlii crește, aplauzele se rostogolesc și toată lumea este fericită! Mai puțin elevii care își ratează cel puțin un an din viață din pricina orgoliilor unor profesori, directori de școală sau inspectori.

Asociația Human Catalyst a transmis în spațiul public un semnal de alarmă că există școli în care elevilor slabi le este interzis să se înscrie la Evaluarea Națională, pentru „a nu trage în jos media pe școală“. Printr-o scrisoare deschisă adresată premierului și ministrului Educației, asociația solicita sancționarea cadrelor didactice care fac acest lucru. „Există dovezi ce ne arată că nota medie pe școală/județ la evaluarea națională este ridicată artificial de o prezența redusă a elevilor de clasă a 8-a la testări – ca urmare a unei «selecții» impuse la nivel de clasă, management al școlii sau inspectorat școlar. Această situație rezultă în urmă unei practici abuzive la nivel de sistem educațional, prin care elevilor considerați slabi le este interzisă înscrierea la Evaluarea Națională pentru a nu «trage în jos» media pe școală/județ. în practică, am întâlnit astfel de cazuri în toată țara, cu preponderentă în comunități sărace, marginalizate și/sau cu procent mare de romi“, se arată în scrisoarea deschisă a Asociației Human Catalyst.

Ce este „Fenomenul Brăila“

Cel mai evident exemplu, care a sărit imediat în ochi a fost cel al județului Brăila. „Deși aici în 2016-2017 nota medie la evaluarea națională a fost a doua cea mai mare din țară (7,29), după Municipiul București (7,35), ponderea elevilor din clasa a 8-a care nu au susținut evaluarea națională a fost cea mai crescută din România (36,5%), mai mult cu 3 procente față de anul școlar anterior“, se mai arată în scrisoarea, semnată și confirmată de aproape 100 de asociații, fundații, jurnaliști, psihoterapeuți din toată țara.

La Constanța, conform studiului realizat de Asociația Human Catalyst (și care se regăsește pe site-ul acesteia), rata de neparticipare la Evaluarea națională a fost puțin sub 13%, în 2015-2016, și de aproximativ 15% în 2016-2017. Cât privește nota medie obținută la acest examen s-a situat, în ambele perioade menționate în intervalul 6,5 - 7, diferențele fiind foarte mici.

Potrivit scrisoriideschise, în anul școlar 2016-2017, la nivel național, nu au fost înscriși la evaluarea națională 30.449 elevi de clasa a VIII-a, adică (18.7%) din totalul absolvenților de gimnaziu, dintre care 8.318 repetenți, exmatriculați sau cu situația școlară neîncheiată. În același an școlar sunt înregistrați 63.613 elevi repetenți, exmatriculați sau cu situație neîncheiată, din care 13% de clasa a VIII-a. Din datele preliminare ale studiului cantitativ, rezultă la acest moment 22.131 elevi absolvenți de clasa a VIII-a, care nu au fost înscriși în evaluarea națională și care nu au fost repetenți, exmatriculați sau cu situația școlară neîncheiată, în anul 2017. De precizat că la evaluarea națională participă și absolvenți de clasa a VIII-a din anii trecuți, astfel încât cifra reală a elevilor neparticipanți la Evaluările Naționale este mai mare.

Asociația solicită de la oficiali adoptarea de urgență a unor măsuri legale prin care să asigure participarea elevilor absolvenți la examenele menționate și sancționarea responsabililor din educație care pun presiune pe elevii cu note mici.

Fenomenul este cunoscut demult, dar lumea tace

Surprinzător este că multă lume din sistem și din afara sistemului are cunoștință de acest fenomen, dar nimeni nu zice nimeni, darămite să mai facă ceva. Iată ce reacții a stârnit scrisoarea Asociației (răspunsurile se pot vizualiza aici https://www.humancatalyst.ro/ro/sos-evaluari-nationale/):

Iulian Cristache, președinte Federația Națională a Asociaților de Părinți Învățământ Preuniversitar, 14.05.2018: „Suntem conștienți de existența „Fenomenului Brăila”, însă momentan nu avem suficiente date despre dimensiunea sa la nivelul țării”.

Responsabil din Ministerul Educație Naționale, mesaj on-line primit pe data de 11.05.2018: „Bună ziua! Acest aspect privitor la rata scăzută a elevilor participanți la EN, l-am semnalat de mult timp. Ar trebui „trași de urechi” inspectorii din teritoriu care sunt de acord cu asemenea practici „criminale” pentru a primi laudele șefilor. Chiar am propus, prin noua Metodologie de monitorizare a segregării școlare, ca unul din indicatorii introduși să fie acesta: număr de elevi care participă la Evaluarea Națională și BAC, din totalul absolvenților. Bravo! Puteți conta pe sprijinul nostru, al direcției noastre.”

Inspector Școlar, discuție telefonică 10.05.2018: „Aceasta modalitate de a raporta medii mari la evaluările naționale și BAC se practică de mulți ani…dvs nu știați? Consider că de vină este presiunea care se pune pe profesori și inspectori de a obține medii cât mai mari la aceste examene.”



12