Iarna bate la ușă, așa că șoferii trebuie să se grăbească să-și pregătească mașina pentru sezonul rece. Anvelopele sunt, poate, cea mai importantă componentă a unei mașini atunci când vorbim de pregătirea pentru iarnă. Pentru că fac parte din categoria consumabilelor, odată cu trecerea timpului, performanțele lor scad, iar proprietarii de mașini sunt puși în situația de a investi într-un set nou de pneuri.
Scăderea temperaturilor aduce valuri de mașini la atelierele service sau vulcanizări. Anvelopele, precum multe alte părți componente ale unei mașini, fac parte din categoria consumabilelor, astfel că, odată cu trecerea timpului, performanțele lor scad, iar proprietarii de mașini sunt puși în situația de a investi într-un set nou de pneuri. Durata lor de viață este influențată de câțiva factori importanți, astfel că orice conducător auto le poate prelungi rezistența prin respectarea unor lucruri simple, dar care, de cele mai multe ori, sunt neglijate aproape complet. Puțini șoferi știu care este diferența dintre cauciucurile de iarnă și cele de vară, de ce o anvelopă este mai scumpă decât alta și, mai ales, cât de importantă este utilizarea unor pneuri fără uzură. Specialiștii vin cu o serie de sfaturi referitoare la verificarea maşinii, pentru a evita aceste potenţiale probleme. Cei de la site-ul informatiiauto.ro spun că micile amănunte fac diferența. Sursa notează că, în cazul anvelopelor „all season“, puteţi să le folosiţi şi iarna, dacă nu sunt prea uzate. Limita legală este de 1,5 mm (dacă măsuraţi cu un şubler adâncimea profilului, în partea cea mai uzată, nu trebuie să fie mai mică de atât). O adâncime mai mare a profilului nu aduce decât beneficii, atât la frânare, cât şi la menţinerea aderenţei în viraje. Dacă vreţi să fiţi însă mai bine pregătit, anvelopele de iarnă dau cele mai bune rezultate în sezon. Puteţi schimba anvelopele de vară cu cele de iarnă, pe aceleaşi jante, însă cel mai bine este să aveţi "roţi de iarnă", incluzând şi jantele. Astfel, timpul schimbării este mult redus şi evitaţi neplăcerile care pot să apară cu etanşarea atunci când montaţi anvelopele de iarnă. Sursa citată îi mai sfătuiește pe români să schimbe anvelopele uzate, chiar dacă asta înseamnă un efort financiar. În cazul în care se întâmplă să fiţi nevoit să schimbaţi doar o anvelopă, este important să nu completaţi setul maşinii cu o anvelopă de alt profil. „Nu vă manifestaţi „spiritul tehnic“ încercând să modificaţi dimensiunile anvelopei. Este adevărat că unele modificări pot aduce anumite îmbunătăţiri, într-o privinţă, însă în mod sigur vor dăuna în altă privinţă... De exemplu, dacă montaţi anvelope mai mari în diametru sau mai late, e posibil să simţiţi că a crescut confortul, însă elementele suspensiei şi direcţiei vor fi mai solicitate şi se vor uza mai rapid“, spun cei de la informatiiauto.ro. De asemenea, specialiștii în industria auto consideră că este foarte important ca cetățenii să nu folosescă anvelope reşapate, în special în timpul sezonului rece, când cresc considerabil riscurile.
CARE ESTE SECRETUL PRELUNGIRII VIEȚII UNEI ANVELOPE
Comercianții de anvelope spun că secretul pentru a prelungi durata de folosință a unei anvelope este presiunea din roți. „De consumat se consumă în același timp, în ciuda ideii că anvelopele îmbătrânesc. Totul este să ai presiunea corespunzătoare. Dacă avem presiunea prea mare, atunci suprafața de frecare este mai mică și apare o uzură neuniformă, iar după nici 10.000 de kilometri rulați nu mai putem să echilibrăm roata. La fel de dăunător este și dacă avem o presiune mai mică, pentru că în acest caz roata rulează pe laterale, ceea ce duce automat la tăierea cauciucului“, a declarat directorul SC A- Z SRL, una dintre cele mai cunoscute firme de vânzări de anvelope din Constanța, Gheorghe Haliț. El spune că presiunea normală într-o roată este în funcție de dimensiunea și greutatea mașinii. „În general, la mașinile normale de 1 t - 1,5 t, presiunea normală este de 2,1 - 2,2 atmosfere. Dacă în imobiliare de bază este locația, la anvelope contează enorm de mult aerul, care dă formă cauciucului. Interesant este că nimeni nu se uită la presiunea în roți. O marcă importantă de anvelope a făcut un test pe străzile din România. Cumea este că doar 19% dintre șoferi aveau presiunea în roți corespunzătoare. Asta spune totul despre atitudinea conducătorilor auto“, a spus Gheorghe Haliț.
CÂT COSTĂ UN SCHIMB DE PNEURI
Cei care vor să-și pregătească mașinile pentru iarnă trebuie să știe că schimbarea anvelopelor presupune demontarea lor, curăţarea jantelor, montarea celorlalte cauciucuri, umplerea cu aer, verificarea presiunii şi echilibrarea. Preţurile pentru un astfel de serviciu variază în funcţie de dimensiunea anvelopelor, dacă acestea sunt montate pe o jantă de aliaj sau de tablă şi diferă de la un punct de vulcanizare la altul. În general, costurile pornesc de la 60 - 70 de lei pentru un set de patru cauciucuri şi pot ajunge chiar şi la 130 de lei. Plătiţi suplimentar dacă aveţi nevoie şi de îndreptarea jantelor. Pentru cele din oţel preţurile pornesc de la 15 lei per jantă, iar pentru cele din aliaj, o îndreptare porneşte de la 20 de lei şi poate ajunge la 100 de lei. În cazul în care doriţi să verificaţi şi geometria roţilor, plătiţi între 50 şi 100 de lei. Spre exemplu, service-ul A-Z vine cu o ofertă tentantă pentru posesorii de mașini Logan, cel mai vândut autovehicul din România. „Un set complet de patru pneuri cu tot cu jante costă 1.000 de lei (250 de lei pentru fiecare roată în parte)“, a spus Haliț. Dacă totuși nu dispuneți de foarte mulți bani, trebuie să știți că sunt și vulcanizări în Constanța care vând anvelope la mâna a doua. Prețurile pentru un schimb complet de pneuri sunt între 350 și 400 de lei, incluzând patru anvelope de iarnă și montajul lor.
CE SFATURI NE DAU POLIȚIȘTII
Comisarul-şef Ciprian Sobaru, şeful Serviciului Rutier Constanța, spune că, pe drumurile publice acoperite de gheață, zăpadă sau polei, legea prevede obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă. „Suplimentar pentru autovehiculele de peste 3,5 tone este necesară și dotarea cu lanțuri antiderapante și, bineînțeles, montarea acestora. Pentru a preveni orice eveniment cauzat de temperaturile scăzute sau de ninsori care afectează vizibilitatea, este recomandat ca șoferii să aibă în permanență o stare tehnică foarte bună a autovehiculului, în special în cazul instalațiilor de degivrare, iluminare și semnalizare“, a spus şeful Serviciului Rutier Constanța.
LA CE TREBUIE SĂ FIM ATENȚI
Pregătirea unei mașini nu înseamnă doar echiparea autovehiculului cu anvelope de iarnă. Bateria este la fel de importantă. Potrivit informatiiauto.ro, bateria este mult mai solicitată iarna, pornirea motorului necesitând un curent de 2 - 3 ori mai mare decât vara. Acest lucru este legat şi de tipul de ulei pe care îl aveţi în motor. Indiferent însă de tipul de ulei, vâscozitatea lui este mai mare când e frig şi motorul este "învârtit" mai greu de demaror, solicitând mai mult bateria. Sursa notează că trebuie să menajaţi bateria iarna, folosind-o în mod raţional - asta înseamnă că nu trebuie să porniţi instalaţia audio, degivrarea, aeroterma climatizării pe viteză maximă, luminile, ştergătoarele, toate simultan. O atenție deosebită trebuie acordată și antigelului. Sursa citată mai arată că întreţinerea normală a maşinii în service include şi verificarea antigelului. E bine să verificaţi nivelul lichidului de răcire din vasul de expansiune. Dacă, într-o situaţie de urgenţă, aţi completat cu apă, e cazul să verificaţi densitatea antigelului din motorul dumneavoastră. Acest lucru se face cu motorul rece. „Nu turnaţi niciodată antigel sau apă rece în circuitul de răcire al motorului fierbinte! Acest lucru poate distruge motorul instantaneu“, arată informatiiauto.ro.