Cum să îi pregătim pe copii pentru începutul anului școlar!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Sfaturi de la psiholog

Cum să îi pregătim pe copii pentru începutul anului școlar!

Educație 06 August 2016 / 07:37 674 accesări

Dacă până acum elevii s-au bucurat de vacanță, de timpul liber pentru relaxare și au uitat de teme și de școală, luna august înseamnă, pentru unii, o perioadă în care încep să se reacomodeze cu programul mai organizat de somn și să își reactualizeze cunoștințele pentru școală. Dacă vă doriți ca începutul anului școlar să nu îi găsească pe cei mici obosiți, morocănoși sau fără chef de muncă, ei ar trebui să înceapă încă de pe acum adaptarea la programul din cursul anului.

Dacă până acum elevii s-au bucurat de vacanță, de timpul liber pentru relaxare și au uitat de teme și de școală, luna august înseamnă, pentru unii, o perioadă în care încep să se reacomodeze cu programul mai organizat de somn și să își reactualizeze cunoștințele pentru școală. Dacă vă doriți ca începutul anului școlar să nu îi găsească pe cei mici obosiți, morocănoși sau fără chef de muncă, ei ar trebui să înceapă încă de pe acum adaptarea la programul din cursul anului. Psihologii spun că în această perioadă, pe lângă orele de joacă și de activități recreative, părinții ar trebui să introducă treptat și câteva minute pe zi în care elevii să facă câteva exerciții sau să citească o poveste. ”Este foarte bine dacă începem încet-încet să ne acomodăm cu sarcinile de la școală și cu programul zilnic. În acest fel, începutul de an școlar îi găsește pe copii gata de a reuși să își însușească cunoștințe, au o bună capacitate de concentrare, își intră în ritm mai ușor și scapă de perioada de oboseală din primele săptămâni de școală”, a precizat psihologul constănțean Cristina Gemănaru. Poate cea mai mare nevoie de reacomodare o au elevii din ciclul primar. ”La copiii mai mici, ne referim la cei din învățământul primar, memoria selectivă și de lungă durată nu este încă suficient de dezvoltată, așa că trei luni de pauză pot fi suficiente pentru a uita să lucreze cu cifrele, să nu mai poată citi la fel de cursiv cum o făceau în timpul anului școlar”, a explicat Gemănaru. De aceea, în primele 2 săptămâni de reacomodare, câte 15 - 30 de minute pe zi, elevii ar trebui să facă tot felul de exerciții, diversificate pe discipline, ținând cont și de pasiunile lor. ”Dacă au diferite curiozități, pot citi diferite informații din enciclopedii. În general, un copil trebuie încurajat să citească măcar o pagină pe zi. La fel cum ne hrănim în fiecare zi, citind o pagină pe zi ne hrănim la nivel mental”, a completat psihologul. Ea a explicat că, citind, copiii își dezvoltă capacitatea de comunicare, care la cei mici este din ce în ce mai puțin dezvoltată, inclusiv din cauza dependenței de gadgeturi. Treptat, programul de ”școală” în vacanță se poate mări la câte o oră pe zi, în care să realizeze exerciții matematice, să exerseze scrisul de mână și să își refolosească puterea de concentrare.

CUM ÎI SCOATEM DIN FAȚA CALCULATORULUI

În cazul elevilor de gimnaziu, părinții trebuie să găsească acele mijloace de motivare intrinsecă pentru învățare, pentru a conștientiza cât de important este să continue învățarea, chiar dacă este vacanță. ”Familia trebuie să discute cu adolescentul în formare, să vadă care sunt înclinațiile sale, ce pasiuni are, pentru a dezvolta acele domenii. De asemenea, ar trebui să fie îndrumat către studiul limbilor moderne, care îi sunt de folos în viitor”, a spus Gemănaru. Aceasta explică și modul în care părinții ar trebui să combată dependența copiilor de calculator și tabletă. ”Mulți părinți duc o adevărată luptă încercând să îi desprindă pe copii de calculator. Totuși, este nerecomandat să interzicem folosirea electronicelor până nu citesc, spre exemplu, pentru că se creează frustrări. Tehnologia poate fi folosită pentru a descoperi și dezvolta la copii anumite competențe în folosirea computerului”, a precizat psihologul.

PROVOCAREA CEA MAI MARE, CITITUL

Și în cazul elevilor de gimnaziu, dar și al liceenilor, cititul nu mai reprezintă o mare plăcere, însă părinții trebuie să îi îndrume pe tineri spre literatură. ”La vârsta lor, tinerii sunt încântați de cărțile de aventură, de literatura SF și părinții nu ar trebui să încerce să îi oblige pe copii să citească volumele din literatura română, cu care au crescut aceștia, pentru că îi vor face pe tineri să fugă de lectură. A citi o pagină pe zi este echivalentul recomandării de a consuma câte 2 litri de apă pe zi”, a concluzionat psihologul Gemănaru.



12