Cum să treci de la statutul de jurnalist la cel de owner de new media

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Cum să treci de la statutul de jurnalist la cel de owner de new media

Educație 29 Decembrie 2020 / 11:25 996 accesări

Foarte multe persoane sunt atrase de jurnalism și caută să lucreze în mass-media la publicații consacrate. În ultimii ani, presa scrisă a decăzut foarte mult, fiind consemnată ascensiunea new media. Astăzi, oamenii se informează mai ales online, din publicații de diverse tipuri - ziare online, reviste online, dar și bloguri și chiar vloguri.

Interesant este că pe lângă publicațiile de calibru, care acoperă o parte din piață, există o mulțime de alte website-uri de informație - sunt mii de astfel de publicații doar în limba română, unele naționale, altele regionale / locale, altele axate pe anumite nișe (de exemplu financiar, turism, HoReCa, FMCG, IT&C, beauty, culinar etc.). Ne referim la publicații care chiar sunt relevante, care au cititori și care sunt active, căci altfel numărul de website-uri de informație în limba română (inclusiv bloguri) are o valoare mult mai mare (zeci de mii de pagini web).

Cu 15 ani în urmă, new media din România reprezenta o selecție îngustă de publicații web care cumulau mare parte din trafic. Acum, audiența este împărțită mult diferit, către aceste mii de publicații relevante menționate mai sus. Iar numărul lor crește, nișele devin tot mai specializate. Foarte multe proiecte independente de media, bloguri sau ziare online, capătă audiență masivă și concurează numele mari din mass-media, care au de fapt bugete mult mai impresionante.

Ca jurnalist, ai astăzi o mulțime de oportunități, chiar din prima clipă în care decizi să pășești în acest domeniu. Poți să-ți lansezi un blog / vlog chiar înainte de a te considera jurnalist cu adevărat. Tot mai mulți jurnaliști care capătă experiență ca angajați în proiecte mari de publishing decid la un moment dat să pornească pe cont propriu și să devină owneri de new media. Mai exact, își lansează propriile ziare online.

Să lansezi un proiect de new media pe cont propriu nu este foarte dificil și nici foarte costisitor, mai ales dacă te bazezi pe colaborări cu alți jurnaliști. Nici nu este nevoie de un sediu fizic, munca se poate face de la distanță, fiecare conectat de acasă sau de oriunde dorește la platforma de conținut unde se postează articole, fotografii, video-uri. Cu ajutorul rețelelor de socializare, dar și prin SEO, se poate crește rapid un website.

Investiția inițiată poate fi una redusă - domeniu web, un plan solid de găzduire web, de preferat adaptat pentru Wordpress, la care se adaugă în sine platforma de tip blog / ziar online. Configurarea se poate face chiar pe cont propriu sau cu ajutorul unor persoane cu ceva experiență în domeniu. Însă în mare nici măcar nu ai nevoie neapărat de un programator / web designer pentru a porni la drum un astfel de proiect, atât de flexibilă este personalizarea pe Wordpress. Mai degrabă este importantă partea de web hosting, deci se impune colaborarea cu o firmă de specialitate care să ofere suport tehnic permanent, uptime garantat 99,9% din timp și viteze foarte bune la navigarea prin paginile websiteului.

De ce ai nevoie pentru a trece așadar de la statutul de jurnalist la cel de owner de new media? Mai mult decât de un buget de start pentru proiect, ai nevoie de o oarecare independență financiară care să îți permită să te poți concentra pe dezvoltarea proiectului o perioadă de timp, fără a avea nevoie de alte venituri din această activitate. Așadar, ceva economii anterioare sunt mai mult decât necesare, pentru că proprietarul de new media la start-up nu va beneficia de salariu din start, așa cum se întâmplă cu un jurnalist angajat.

În funcție de anvergura proiectului, poate exista un buget generos pentru a plăti colaboratori sau totul se poate face în echipă, cu efortul a cel puțin 2-3 persoane care pot ține de fapt activă o publicație online. Ai nevoie de timp de investit, de multă dăruire, de ambiție, experiență, inspirație. Și, nu în ultimul rând, de un plan eficient de business, căci a fi owner de new media în adevăratul sens al cuvântului nu înseamnă să te rezumi la un hobby cu un mic blog / vlog pe care să îl administrezi în paralel cu munca de jurnalist la o altă publicație.



Ştiri recomandate

12