Se apropie sărbători importante pentru creștinii ortodocși de pretutindeni - Sfinții Trei Ierarhi și Întâmpinarea Domnului. Constănțenii le vor celebra încă de astăzi, când, începând cu ora 17.00, Înaltpreasfințitul (ÎPS) Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, va oficia slujba Vecerniei la Biserica „Sfinții Trei Ierarhi” din localitatea Ciocârlia de Sus. Evenimentul are loc cu ocazia prăznuirii Sfinților Trei Ierarhi - Vasile cel Mare, Grigorie Teologul și Ioan Gură de Aur, sărbătoriți în fiecare an la 30 ianuarie. Evenimentul este un prilej de bucurie și pentru lăcașul de cult ridicat cu acest hram în Constanța (zona Cireșica). Aici, mâine, de la ora 8.30, Ierarhul Tomisului va săvârși Sfânta Liturghie înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. Totodată, duminică,1 februarie, începând cu ora 9.00, ÎPS Teodosie va oficia Sfânta Liturghie la Catedrala arhiepiscopală „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel” din Constanţa. Luni, 2 februarie, de praznicul Întâmpinării Domnului, ierarhul Tomisului va oficia Sfânta Liturghie la mănăstirea „Acoperământul Maicii Domnului” din Năvodari, începând cu ora 8.45.
SFÂNTUL VASILE CEL MARE Sfântul Vasile cel Mare s-a născut în Capadocia, în secolul IV. După studii făcute în Cezareea Capadociei, Constantinopol şi Atena, a devenit profesor de retorică. La scurt timp a părăsit catedra şi a intrat în monahism. A rămas în istoria Bisericii drept autorul Regulilor vieţii monahale şi cel care, împreună cu Sf. Grigorie, a pus bazele colecției de opere teologice cunoscute sub numele de Filocalia. A fost episcop în Cezareea
Capadociei.
SFÂNTUL GRIGORIE TEOLOGUL Sf. Grigorie de Nazians (Teologul) s-a născut în secolul IV, în localitatea Arianz, de unde a plecat la studii în Cezareea Capadociei, Cezareea Palestinei, Alexandria şi Atena. După moartea împăratului Valens a mers la Constantinopol pentru reorganizarea vieţii bisericeşti. Aici, în capela Învierea, a rostit cele cinci Cuvântări teologice care i-au adus numele de Teologul. După o scurtă perioadă în care a condus Biserica din Constantinopol, în 381 a preluat conducerea episcopiei de Nazians. A fost un reputat autor de studii teologice (între ele şi „Tratatul despre preoţie”), cu o mare înclinaţie spre viaţa
ascetică.
SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR Sfântul Ioan Gură de Aur (Hrisostom) s-a născut în Antiohia, în secolul IV. În tinereţe, după doi ani de retragere în munţi, a revenit acasă şi a primit harul diaconiei în anul 381, iar după cinci ani pe cel al preoţiei, fiind numit predicator al bisericii din Antiohia. În afară de Sfânta Liturghie, a redactat lucrări de studiu biblic, dogmatică, viaţă monahală, predici la diverse sărbători. A fost patriarh al Constantinopolului. În secolul XI, în rândurile teologilor au apărut neînţelegeri referitoare la cinstea acordată celor trei Sfinţi Ierarhi. Pentru a pune capăt disputei, Sfinţii Vasile cel Mare, Grigorie de Nazianz şi Ioan Gură de Aur s-au arătat, unul câte unul, apoi toţi trei arhiereului Ioan, care păstorea cetatea Evhaitenilor. Atunci, sfinţii i-au spus ierarhului: „noi, precum vezi, la Dumnezeu una suntem şi nicio împotrivire sau vrajbă nu este între noi. Ci fiecare la timpul său, îndemnaţi fiind de Duhul Sfânt, am scris învăţături pentru mântuirea oamenilor. Nu este între noi unul întâi şi altul al doilea şi, de vei chema pe unul, vin şi ceilalţi doi. Drept aceea, scoală-te de porunceşte celor ce se ceartă să nu se mai certe pentru noi. Serbaţi-ne într-o singură zi şi ne prăznuiţi cu bună-cuviinţă”. Ierarhul a făcut precum i-au poruncit sfinţii şi astfel s-a stabilit ziua de 30 ianuarie pentru prăznuirea lor.
SĂRBĂTOAREA ÎNTÂMPINĂRII DOMNULUI Sărbătoarea Întâmpinării Domnului aminteşte de închinarea Domnului la Templul din Ierusalim, eveniment petrecut la 40 de zile de la naşterea lui Iisus Hristos. Fecioara Maria, împreună cu Iosif, a mers să închine Pruncul Domnului, conform obiceiului din Vechiul Testament. În Evanghelia după Luca se istoriseşte că aici, îmbătrânit de vreme, îi aștepta Dreptul Simeon, un învăţat evreu căruia i se ceruse să traducă din Cartea lui Isaia prorocia lui Isaia în care se spunea: „Iată Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu…”. Simeon a tradus-o cu: „…femeia va lua în pântece…”. În repetate, rânduri un înger al Domnului ştergea cuvântul „femeia”, înlocuindu-l cu„fecioara”. Pentru necredinţă, lui Simeon i s-a făgăduit că nu va muri până ce nu-L va vedea pe Fiul născut din Fecioară.