Metoda interdisciplinară de predare, introdusă în învăţământul românesc în anul şcolar 2013-2014, la clasa pregătitoare şi clasa I, va intra şi la clasa a II-a, din toamnă, a anunțat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie. ”Metoda interdisciplinară de predare este, de fapt, pregătirea pentru testele tip PISA. A a fost introdusă, pentru prima dată, în sistemul românesc de educaţie în anul şcolar 2013-2014, în clasa pregătitoare şi clasa I, continuă cu elevii din clasele a II-a, iar din toamnă aceste generaţii vor beneficia şi de primele manuale noi, în premieră şi în sistem digital. Predarea interdisciplinară va fi extinsă apoi la clasele a III-a şi a IV-a simultan cu noile manuale”, a declarat Pricopie. Potrivit ministrului, elaborarea manualelor pentru toate ciclurile de învăţământ ar putea dura patru-cinci ani. ”Sunt lucruri pe care, teoretic, ar trebui să le faci imediat, dar care, practic, nu pot fi făcute decât gradual şi numai după ce măsori de o sută de ori. De exemplu, procesul de schimbare a manualelor este unul care durează patru-cinci ani. Nu există nicio variantă în care să schimbi toate manualele peste noapte, fiindcă manualele se schimbă odată cu primul an al ciclului, respectiv clasa I, clasa a V-a, a IX-a”, a arătat pricopie. Întrebat ce se va întâmpla cu disciplinele pentru care nu au existat ofertanţi la licitaţia în vederea realizării noilor manuale, ministrul Educaţiei a spus că există soluţii. ”Manualele pentru materii predate în limba ucraineană, greacă sau slovacă vor fi cumpărate din străinătate, aşa cum se întâmplă acum. Dar vreau să precizez un lucru foarte clar: licitaţia al cărei rezultat l-am prezentat nu va fi anulată. Vom mai organiza o nouă licitaţie pentru maualele care nu au fost adjudecate, dar nu vom relua procedura în cazul celor declarate deja câştigătoare”, a mai spus el. Tot în contextul shimbărilor din învăţământ, Remus Pricopie a subliniat că un prim obiectiv a fost acela de a pune pe picioare un mecanism clar, coerent, transparent, iar mai departe este treaba specialiştilor. ”Mecanismul în sine se construieşte în aproximativ un an, iar derularea lui corespunde ciclurilor de studii. Procesul a început deja. Toamna aceasta vom avea manuale noi, inclusiv în format digital, la clasele I şi a II-a. Vom continua cu programe şi manunale noi pentru celelalte clase. Din anul şcolar 2015-2016, vom avea programe şi pentru clasele a III-a şi a IV-a”, a precizat Pricopie.
DISCIPLINE OPȚIONALE Ministrul Educaţiei a mai subliniat că din anul şcolar viitor va fi introdusă programa şcolară pentru disciplina opţională ”Educaţie prin şah”, anul I şi anul al II-lea de studiu. Aceasta intră în curriculum, la decizia şcolii, pentru învăţământul primar şi va putea fi folosită începând cu anul şcolar 2014 - 2015. Elevii vor avea astfel ocazia să se familiarizeze cu tabla de şah, cu regulile de joc şi să decodifice semnele convenţionale utilizate într-o partidă. Exerciţiile de interpretare, observaţia, simularea unor situaţii şi calcularea unor variante de joc sunt etape pe care elevii le vor parcurge în cei doi ani de studiu.
Remus Pricopie a concluzionat că noile programe şcolare, noile manuale şi evaluările tip PISA din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a constituie un pas important pentru modernizarea şcolii. Ministrul Educaţiei subliniază că şcoala va pune astfel accent mai mult pe înţelegere şi judecată, şi mai puţin pe memorare. Practic, elevii sunt astfel pregătiţi pentru susţinerea noilor examenelor naţionale în formă interdisciplinară. Evaluarea naţională, admiterea la liceu şi bacalaureatul vor fi date, din 2019, după modelul testelor PISA, respectiv cel de interdisciplinaritate, potrivit unei ordonanţe de urgenţă adoptate în decembrie 2013, care a modificat Legea educaţiei. "Nu respingem conceptul de abordare interdisciplinară a examenelor, dar nu îl poţi aplica fără pregătire prealabilă. De aceea, primul an în care vor fi susţinute examenele după modelul evaluărilor PISA va fi 2019", a explicat atunci Pricopie. PISA este o evaluare standardizată internaţional, proiectată împreună de către ţările participante, inclusiv România. Ultima testare PISA a conţinut atât itemi ce vizează competenţele de matematică şi rezolvare de probleme în situaţii autentice ce pot fi întâlnite în viaţa adultă (în pondere de 75%), cât şi de citire sau lectură (15%) şi ştiinţe (10%).