Cursurile de educație sexuală, opțiune sau necesitate?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Doar o parte dintre tineri au acces la informații în școli

Cursurile de educație sexuală, opțiune sau necesitate?

•„HIV se ia prin sărut?”
Social 21 Noiembrie 2014 / 00:00 1434 accesări

În doar două luni, presa românească a vuit pe tema unor posibile contaminări în masă cu virusul HIV. Dacă, în luna octombrie, localitatea Segarcea, din județul Dolj, era lovită de vestea că un tânăr seropozitiv ar fi infectat în mod deliberat mai multe tinere care la rândul lor au întreținut relații sexuale neprotejate cu alți tineri din oraș, săptămâna aceasta, o situație asemănătoare s-a întâmplat în județul Constanța, mai exact la Năvodari. Deși este unul dintre orașele cele mai mari din județ, informațiile despre metodele de răspândire a bolilor cu transmitere sexuală nu erau cunoscute de toți elevii. Acest lucru a fost afirmat chiar de medicul școlar Valentina Andronicescu, cea care a discutat ieri cu elevii Liceului Tehnologic ”Lazăr Edeleanu” din Năvodari și care a povestit cam ce întrebări a primit din partea tinerilor. ”La vârsta lor sunt curioși, sunt interesați de informații despre acest subiect. Am primit întrebări diverse de la elevi, cum ar fi posibilitatea transmiterii virusului HIV prin sărut, lucru care nu este posibil”, a spus medicul școlar.

CURSURILE DE EDUCAȚIE PENTRU SĂNĂTATE, DOAR LA ANUMITE PROFILURI Dacă școlile cu profil teoretic au opțiunea de a introduce în orar cursuri opționale de ”Educație pentru Sănătate”, în cadrul cărora sunt abordate și teme de educație sexuală (sistemul reproducător, metode de contracepție, boli cu transmitere sexuală), la liceele tehnologice, informațiile pe aceste teme se transmit fie în familie, fie la orele de dirigenție, dacă dirigintele stabilește o astfel de tematică. ”Opționalele sunt alese de elevi și părinții acestora dacă, la profilul la care studiază aceștia, numărul maxim de ore permite și introducerea unor cursuri la decizia școlii și dacă elevii aleg aceste opționale”, a explicat inspectorul școlar de biologie, prof. Adriana Popescu. Mai exact, la liceele tehnologice, unde curriculumul cuprinde ore de specialități, numărul maxim de ore nu permite introducerea unor astfel de opționale. Așa se face că, în liceele tehnologice, opționalul de ”Educație pentru Sănătate” nu este cuprins în curriculă. ”Noi avem multe eleve care vin din mediul rural care nu cunosc foarte multe informații despre mijloacele de contracepție. Organizăm lunar la orele de dirigenție întâlniri cu medicul școlar și cu asistentul, în care li se vorbește despre diferite subiecte de educație sexuală”, a spus directorul Liceului Tehnologic ”Gheorghe Miron Costin”, prof. Semra Curtomer. Ea a adăugat că, în anii trecuți, unele eleve s-au confruntat cu sarcini nedorite, așa că acum încearcă să discute cât mai des cu tinerele pentru a evita astfel de situații. ”Ar trebui introduse cursuri obligatorii de educație sexuală, pentru că informațiile despre acest subiect trebuie să ajungă la toți elevii, indiferent de profil”, a subliniat prof. Curtomer. Pe de altă parte, directorul Colegiului Național ”Mihai Eminescu”, prof. Camelia Ciurescu, consideră că orele de educație sexuală nu ar trebui introduse în curriculumul obligatoriu. ”Sunt foarte multe ONG-uri care vin în școală și sunt foarte bine informate pe acest subiect. Vorbesc cu elevii în cadrul orelor de dirigenție, oferă materiale informative și cred că este cel mai bine așa”, a spus directorul.

CE ÎNVAȚĂ ELEVII DE LICEU LA OPȚIONALUL DE ”EDUCAȚIE PENTRU SĂNĂTATE” Profesorul de biologie din cadrul aceleiași unități școlare, Mariana Neacșu, spune că opționalul de ”Educație pentru Sănătate” este în general căutat de elevii claselor a IX-a și a X-a, dar și de cei mai mari. ”Programa este elaborată de Ministerul Educației Naționale și cuprinde teme precum igiena personală și bolile care apar în cazul unei igiene deficitare, sănătatea mediului, poluarea și cum influențează ea sănătatea, alimentație, sănătatea mintală și regimul de odihnă, sistemul reproducător (contracepție, boli cu transmitere sexuală)”, a spus prof. Neacșu.

SOLICITĂRI PENTRU INTRODUCEREA OBLIGATORIE A CURSURILOR DE EDUCAȚIE SEXUALĂ ÎN ȘCOLI Inspectorul școlar de Biologie, prof. Popescu, a ținut să precizeze că la Ministerul Educației au fost făcute demersuri pentru introducerea în curriculumul obligatoriu a cursului ”Educație pentru Sănătate”. De altfel, la începutul acestei luni, peste 20 de organizații nonguvernamentale au trimis o scrisoare deschisă către Ministerul Educației și cel al Sănătații, în care solicitau introducerea disciplinei ”Educația Sexuală” ca disciplină obligatorie în școli. ”În medie, tinerii români încep să facă sex în jurul vârstei de 15 ani și jumătate. Într-o societate sexualizată, tinerii primesc în fiecare moment semnale incorecte și informații incomplete despre sexualitate prin filme, jocuri video și pornografie”, se arată în scrisoarea deschisă. ”Dubiile despre eficiența educației sexuale nu-și au locul. Fără educație sexuală în școală, rata de natalitate la adolescentele între 15 și 19 ani era în 2010, în România, de 30 la 1.000, una dintre cele mai ridicate în Europa. În 2010, peste 60% dintre adolescentele active sexual cu vârste între 15 și 18 ani nu au folosit niciodată metode contraceptive, conform unui studiu la nivel mondial realizat pe un eșantion de 1.056 tinere din România”, se arată în aceeași scrisoare deschisă. Apelul ONG-urilor a venit în contextul în care procurorii au început urmărirea penală în cazul tânărului de 25 de ani din Segarcea, care ar fi infectat cu HIV mai multe persoane.

Taguri articol


12