Curtea de Conturi a publicat, recent, un raport întocmit după controalele ce au avut loc în prima jumătate a anului trecut și care vizează activitatea financiară a Primăriei Constanța în 2015. Documentul indică faptul că situația în instituție nu arată deloc roz, fiind constatate mai multe nereguli. Printre abaterile constatate se numără faptul că sumele acordate unor asociații sau fundații au fost înregistrate în contabilitate pe cheltuieli, în mod eronat, la data alocării sumelor și nu la data prezentării rapoartelor de activitate și a documentelor justificative. „În unele situații, justificarea sumelor alocate a fost prezentată în anul financiar următor, cu implicații în nerealitatea situațiilor financiare”, se arată în raportul Curții de Conturi. Totodată, s-a constatat și faptul că mai multe obiecte de inventar (mobilier și electronice) au fost înregistrate eronat în evidența extracontabilă. Au fost constatate, de asemenea, numeroase nereguli financiare în evidența economică a unor unități de învățământ din municipiu, printre care se numără Școala Gimnazială nr. 11 „Dr. Constantin Angelescu”, Școala Gimnazială nr. 40 „Aurel Vlaicu”, Colegiul Tehnic „Tomis”, Grădinița cu Program Prelungit „Azur” și Centrul Social. „Nu s-a stabilit, evidențiat, urmărit și încasat taxa pe clădiri, în sumă de 26.162 de lei, datorată de persoanele juridice care au închiriat de la unitățile de învățământ spații destinate vânzării de produse alimentare sau desfășurării de activități economice, altele decât destinațiile specifice categoriilor de clădiri care nu sunt supuse impozitului pe clădiri”, se mai arată în raportul Curții de Conturi.
BUNURI DISPĂRUTE
O altă neregulă constatată este legată de faptul că municipalitatea nu a exercitat dreptul de control asupra contractului de asociere încheiat pentru realizarea, administrarea și exploatarea obiectivului de investiții „Cimitir uman Baba-Novac” (Cimitirul Municipal), fapt ce ar fi condus la diminuarea veniturilor obținute de autoritatea publică locală cu suma estimată de 54.783 de lei. Echipa de audit a Curții de Conturi a mai observat că nu au fost luate măsuri cu privire la recuperarea prejudiciului cauzat de lipsa din gestiune a mijlocului fix șalupă rigidă „SELVA”, valoare de inventar 74.689 de lei. „Nu au fost stabilite persoanele care se fac vinovate de lipsa acestui bun din patrimoniul UATM Constanța. La data finalizării inventarierii anuale a patrimoniului, persoanele care au identificat lipsa au solicitat efectuarea unei anchete și stabilirea persoanelor vinovate, însă persoanele cu atribuții nu au demarat o astfel de anchetă și pe cale de consecință nu au dispus măsuri de recuperare a pagubei de la persoanele vinovate”, spun cei de la Curtea de Conturi în raportul întocmit recent.
CHELTUIELI NELEGALE PENTRU AJUTOARE ȘI GRATUITĂȚI?
De verificările inspectorilor de la Curtea de Conturi nu a scăpat nici modul în care se acordă ajutoarele la încălzire, atât din partea Primăriei, cât și din partea statului, unde, de asemenea, au fost identificate nereguli. „Din punctul de vedere al îndeplinirii condițiilor de eligibilitate privind veniturile realizate din salarii sau deținerea unor depozite bancare în cuantum mai mare de 3.000 lei, au fost identificate situații care conduc la excluderea beneficiarilor din categoria persoanelor eligibile”, scrie în raport. Documentul mai arată că, în 2015, municipalitatea a efectuat cheltuieli nelegale cu ajutoarele de încălzire a locuinței de circa 2.073.706 lei. În același timp, echipa de audit a sesizat faptul că au fost efectuate cheltuieli nelegale de aproximativ 427.800 de lei pentru decontarea mai multor abonamente gratuite de călătorie în mijloacele de transport RATC, ca urmare a neîndeplinirii condițiilor de eligibilitate ale unor beneficiari. Totodată, Curtea de Conturi a constatat alte cheltuieli nelegale de circa 157.732 de lei, cu acordarea nejustificată a unor pachete cu alimente către persoane care nu puteau fi considerate defavorizate. Totodată, în 2015 au fost angajate nelegal cheltuieli de sponsorizare în valoare de 250.000 de lei pentru realizarea proiectului ediției a V-a a Sărbătorii Recoltei și a Vinului Dobrogean. În total, pentru toate neregulile constatate, inspectorii Curții de Conturi au calculat prejudicii de peste patru milioane de lei și abateri financiar-contabile de aproape șase milioane de lei.
MĂSURILE DISPUSE ȘI RECOMANDĂRILE FORMULATE DE CAMERA DE CONTURI CONSTANȚA
Pentru abaterile identificate, inspectorii Curții de Conturi au formulat mai multe recomandări cu privire la respectarea prevederilor legale privind încasarea veniturilor, efectuarea cheltuielilor, organizarea evidenței contabile și a sistemelor de control intern. De asemenea, pentru neregulile care nu au fost remediate în timpul verificării, a fost emisă o decizie prin care s-a dispus luarea măsurilor legale pentru rezolvarea deficienţelor constatate, urmărirea şi încasarea veniturilor, stabilirea mărimii şi întinderii prejudiciilor şi recuperarea lor.