„Dacă opriți motorul și evitați un copil, nu o să râdă nimeni de dvs.“

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Ce înseamnă două secunde la volan...

„Dacă opriți motorul și evitați un copil, nu o să râdă nimeni de dvs.“

Eveniment 13 Octombrie 2014 / 00:00 4006 accesări

De la extaz la agonie… pe scurt: au desfiinţat tot ce știam despre șoferie instructorii de la Defensive Driving Napoca Rally Academy. Sâmbătă dimineață, ora 9.00, parcarea "Maritimo Shopping Center", curs de conducere defensivă. Începem încălzirea cu trei ore de teorie. În mare, nimic nou. Statistici, reguli, sfaturi, grafice și câteva clipuri de impact create după accidente reale care ar fi putut fi ușor evitate în cazul în care șoferii ar fi respectat viteza legală. Meseria, din păcate, ne-a obișnuit cu urmările devastatoare ale accidentelor rutiere. A urmat apoi practica. Prima surpriză și prima regulă - două mâini pe volan. După câteva glume, instructorii au recunoscut că pe autostradă, câteodată, preț de câteva minute, mai pun mâna dreaptă pe cotieră… Deci, pentru amatori, mit spulberat - piloții conduc cu ambele mâini pe volan și în afara curselor. Morala a venit la scurt timp. 50 km/h, curbă de 90 de grade, fără frână. După trei încercări, poziția corectă a mâinilor pe volan mi-a câștigat o distanță de mai bine de un metru de jaloane. Au urmat alte câteva exerciții din ce în ce mai complexe în poligon, însă a doua surpriză a fost frâna. Fiecare șofer ține la mașina lui, însă, în caz de urgență, pedala trebuie lovită cu putere, iar intensitatea susținută și, cel mai important, uitați de ambreiaj, pierdeți timp. „Dacă opriți motorul și evitați un copil, nu o să râdă nimeni de dvs.“, explică, zâmbind, instructorii. Echitabil. Cel mai important semnal de alarmă a fost, însă, regula celor două secunde. Mai exact, statistic vorbind, un șofer observă pericolul și începe să reacționeze, asta dacă nu scrie un SMS, vorbește la telefon sau admiră peisajul, în două secunde. Pare puțin? Ei bine, asta înseamnă la 60 km/h deja 17 metri parcurși, iar la 100 km/h - 28 de metri...

FRUNTAȘI LA ACCIDENTE MORTALE „Facem aceste campanii de responsabilizare pentru a preveni accidentele rutiere. România, din păcate, se află în statistici pe primul loc la nivel european în ceea ce privește numărul de persoane care își pierd viața pe șosele. Și asta în condițiile în care doar patru milioane dintre români conduc efectiv. Pentru că în cadrul raliurilor întâlnim foarte multe situații-limită pe care trebuie să le gestionăm, încercăm să îi facem pe oameni să realizeze că a fi la limită pe șosele, în trafic deschis, este foarte periculos. Din păcate, șoferii greșesc o singură dată, nu putem anticipa niciodată, nici măcar cu cinci secunde înainte, un accident rutier. Oamenii trebuie să lucreze cu ei înșiși să scape de automatismele rele care se depun în subconștient cu fiecare kilometru parcurs. Este, însă, o misiune foarte grea“, a declarat Vlad Vana, instructor în cadrul echipei Napoca Rally Academy. Pentru a nu îngroșa statistica neagră, instructorii fac apel la toleranță în rândul șoferilor. „Cel mai important lucru este să fii atent, să fii tolerant și să ai bun simț. Trebuie să ignori provocările din trafic și să te gândești că „meseria“ asta pe care o avem mulți dintre noi, respectiv condusul, este singura activitate cotidiană care poate să ucidă“, a adăugat Vlad Vana.



12