SUCCES CONSTANT Uzinele Dacia de la Mioveni au fabricat automobilul Dacia Duster cu numărul 400.000, după cum a anunţat constructorul auto. Vehiculul, un Laureate 4x4, de culoare gri platine, va fi livrat unui client din Franţa, principala piaţă de export a mărcii Dacia. În prezent, modelul Duster reprezintă în jur de 45% din producţia totală zilnică realizată la Uzinele Dacia. Modelul a fost lansat în martie 2010, la Salonul Auto de la Geneva, iar în cei aproape trei ani de existenţă, 95% din producţia modelului a fost exportată, în special în ţările Europei Occidentale. Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, Duster a fost, anul trecut, cel mai vândut model la export, cu 135.189 unităţi, corespunzător unui procent de 42% din numărul total de autoturisme livrate pe plan extern.
PERFORMANŢĂ ÎN FUNCŢIE DE ZGOMOT Piaţa auto din Europa nu o duce chiar foarte bine, fiind afectată de criză. Totodată, este vizată de cele mai stricte norme împotriva poluării atmosferice şi fonice. Parlamentul European (PE) tocmai a adoptat un proiect legislativ ce prevede diminuarea limitelor de zgomot pentru maşini, în scopul protejării sănătăţii publice şi recomandă introducerea unui sistem de etichetare care să informeze consumatorii despre nivelul de zgomot produs de automobilele noi şi creşterea zgomotului vehiculelor electrice şi hibride, astfel încât acestea să fie auzite şi de pietoni. Expunerea susţinută la zgomot intens de trafic poate duce la extenuare fizică, poate afecta funcţionarea organelor interne şi poate contribui la apariţia unor boli, inclusiv cardiovasculare. Proiectul legislativ a fost adoptat cu 401 voturi pentru, 228 împotrivă şi 20 de abţineri.
Cercetările efectuate de Agenţia Europeană de Mediu arată că jumătate din populaţia urbană a UE este expusă la zgomote de trafic mai mari de 55 de decibeli (db). Se propune introducerea graduală a unor limite noi, după şase, respectiv opt ani de la intrarea în vigoare a noii legislaţii. Prima fază va viza noile modele de vehicule, iar în cea de a doua vor fi avute în vedere toate noile vehicule intrate în circulaţie. Limitele pentru maşinile standard vor fi reduse la 68 db de la 74 db, cât este limita în prezent. Vehiculele mai puternice vor avea o marjă de manevră limitată între 2 şi 6 db. Limita pentru camioanele grele foarte puternice, de peste 12 tone, va fi menţinută la 81db. Se confirmă faptul că suprafaţa de rulare, zgomotul cauciucurilor şi aerodinamica afectează zgomotul general produs de autovehicule. Eurodeputaţii vor ca maşinile noi să fie etichetate în funcţie de performanţa în privinţa zgomotului, astfel încât să existe o informare a consumatorilor. Scheme similare de etichetare există pentru eficienţa consumului, zgomotul cauciucurilor şi emisiile de CO2. Europarlamentarii europeni sunt îngrijoraţi şi de faptul că motoarele silenţioase ale maşinilor electrice şi hibride ameninţă pietonii şi din acest motiv intenţionează să stabilească cerinţe obligatorii pe viitor, care să crească zgomotul produs de aceste vehicule. În acest sens, proiectul legislativ identifică un număr de standarde care ar trebui să fie create pentru astfel de sisteme de avertizare acustică a vehiculului.