Eliminarea taxelor la importul de maşini din Coreea de Sud ar putea avea consecinţe dezastruoase pentru piaţa auto europeană, implicit asupra industriei auto din România, odată cu aplicarea acordului de liber schimb încheiat de UE şi statul asiatic, consideră preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Constantin Stroe. Acordul de liber schimb, semnat de cele două părţi în 15 octombrie, prevede eliminarea tuturor barierelor tarifare în comerţul dintre UE şi Coreea de Sud. Intrarea în vigoare a acordului este prevazută pentru a doua parte a lui 2010. În ceea ce priveşte maşinile, taxele pentru autovehiculele cu motor mai mare de 1,5 litri vor fi eliminate tereptat, în urmatorii trei ani de la intrarea în vigoare a acordului, iar la cele cu motor mai mic de 1,5 litri, în următorii cinci ani. „Ridicarea taxelor pentru maşinile sud-coreene reprezintă reduceri de preţ de minim o mie de euro per unitate. Acest lucru este clar în dezavantajul Daciei, care nu va putea lăsa din preţ”, a afirmat preşedintele ACAROM, care este, în acelaşi timp, şi vicepreşedinte al constructorului Dacia. El a precizat că, pînă la eliminarea în totalitate a tarifelor comerciale, importul de maşini sud-coreene în România se va dubla. Stroe a adăugat că prevederile acordului avanteajează multe domenii economice, precum agricultura sau industria farmaceutică, însă comerţul cu maşini între cele două părţi este şi va fi inechitabil. „Dacă, în 2007, Uniunea Europeană a importat 700.000 de maşini sud-coreene, Coreea de Sud a cumpărat doar 20.000 de maşini europene. De aceea, reprezentanţii industriei auto din România au făcut lobby pe lîngă Comisia Europeană, prin comisarul european Leonard Orban, dar, la fel ca şi unele state UE care şi-am manifestat dezaprobarea pentru acestă măsură, nu am primit încă niciun răsuns favorabil”, a afirmat preşedintele ACAROM. Potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, cota de piaţă a mărcilor sud-coreene pe piaţa românească este de 12%, fără Chevrolet, marcă produsă şi în acestă ţară. Industria auto sud-coreană este prezentă pe piaţa românească cu mărcile Hyundai, Kia şi SsangYong, primele două afîndu-se în top 10 al celor mai vîndute maşini străine în România în 2009, Hyundai ocupînd primul loc în clasament, cu 8.882 unităţi livrate pînă în septembrie.