Anul trecut a adus o nouă provocare pentru directorii constănţeni ai grădiniţelor, şcolilor şi liceelor atât din municipiu, cât şi din judeţ, care au preluat administrarea unităţilor de învăţământ de la Regia Autonomă de Exploatare a Domeniului Public şi Privat (în municipiul Constanţa) sau de la autorităţile locale (pentru restul localităţilor din judeţ). Mai exact, directorii s-au văzut puşi în situaţia de-a achiziţiona, din fonduri proprii, produsele necesare unităţii pe care o conduc şi de a plăti singuri facturile la utilităţi. În condiţiile în care bugetul alocat de fosta guvernare portocalie şcolilor pentru 2012 era insuficient, comparativ cu cheltuielile existente, multe din unităţile de învăţământ constănţene au acumulat datorii către furnizori. Situaţia a început să se schimbe în bine, începând cu a doua jumătate a anului trecut iar, în prezent, nu numai că şcolile din judeţ nu mai au datorii, dar o parte din directori au reuşit chiar să achiziţioneze materiale pentru reabilitarea unităţilor. „La 31 decembrie 2012, la nivelul tuturor unităţilor de învăţământ de pe raza judeţului, datoriile acumulate în decursul anului trecut erau plătite integral, prin colaborarea Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) cu Primăria Constanţa şi cu autorităţile locale din judeţ”, a declarat inspectorul şcolar general al ISJ, prof. dr. Răducu Popescu.
RECTIFICĂRI SALVATOARE Potrivit inspectorului de specialitate din cadrul ISJ, prof. Petrică Miu, situaţia financiară a unităţilor de învăţământ s-a îmbunătăţit după rectificarea bugetară făcută de Guvern în toamna anului trecut, când au fost alocate 10.000.000 lei grădiniţelor, şcolilor şi liceelor din ţară. În plus, în decembrie 2012, unităţile din municipiu au beneficiat de o suplimentare a fondurilor şi din partea Primăriei Constanţa. Pentru a vedea condiţiile oferite de unităţile de învăţământ constănţene în prima zi a semestrului II din anul şcolar în curs, inspectorii şcolari au efectuat, ieri, o serie de controale în teritoriu. „Am urmărit activitatea de management desfăşurată de directori, documentele manageriale, dar şi condiţiile asigurate elevilor, în special în ceea ce priveşte grupurile sanitare şi cantinele. Au fost făcute unele recomandări cu privire la efectuarea unor reparaţii sau reabilitări dar, în general, situaţia a fost bună”, a mai declarat prof. dr. Popescu. La rândul său, inspectorul Miu a declarat că a avut surpriza să constate că, în unele unităţi de învăţământ, directorii nu numai că au încheiat anul 2012 pe zero în ceea ce priveşte datoriile, dar au reuşit şi să achiziţioneze materiale pentru reabilitarea unităţii. Controalele ISJ vor continua şi în perioada următoare, cu alte tematici.