Ministerul Finanţelor a modificat ordinea stingerii datoriilor fiscale ale contribuabililor, astfel că vor fi plătite mai întîi ratele aferente obligaţiilor fiscale eşalonate şi obligaţiile fiscale curente, informează Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). Procedura a intrat în vigoare la 1 ianuarie, printr-un ordin al ministrului Finanţelor Publice, se arată într-un comunicat al ANAF. Astfel, în cadrul tipului de impozit, taxă, contribuţie sau altă sumă reprezentînd creanţă fiscală sînt stinse, mai întîi, sumele datorate în contul ratei din luna curentă din graficul de plată a obligaţiei fiscale eşalonată la plată şi obligaţiile fiscale curente, de a căror plată depinde menţinerea valabilităţii înlesnirii acordate, urmînd obligaţiile fiscale principale şi accesorii. Guvernul a aprobat, în 2005, o ordonanţă de urgenţă privind abrogarea dispoziţiilor legale referitoare la acordarea înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare restante. Actul normativ stabilea că societăţile care au primit înlesniri beneficiază de menţinerea eşalonărilor pentru sumele rămase, dacă pînă la data de 30 aprilie 2005, fac dovada respectării angajamentelor de plată. În 2006, Parlamentul a modificat prin lege termenul.
Astfel, firmele care au beneficiat de reeşalonări la plata obligaţiilor bugetare şi care în termen de două luni, începînd cu data de 5 iulie 2006, urmau să facă dovada achitării sumelor cuprinse în rate şi a obligaţiilor fiscale curente, au beneficiat de menţinerea înlesnirilor pentru sumele rămase de plată, potrivit legii de aprobare a Ordonanţei 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale. ANAF precizează că, după ce contribuabilii achită datoriile eşalonate şi obligaţiile fiscale curente, trebuie să plătească obligaţiile fiscale principale şi accesorii, în ordinea vechimii, cu excepţia celor pentru care s-a început executarea silită. Fiscul va înştiinţa debitorul despre modul în care s-a efectuat stingerea obligaţiilor fiscale. Pînă în prezent, creanţa fiscală stabilită de contribuabil se stingea conform "Numărului de evidenţă a plăţii" înscris pe Ordinul de plată pentru Trezoreria Statului. Ca urmare, începînd cu 1 ianuarie 2007, pentru plata sau declararea obligaţiilor bugetare, contribuabilii - persoane fizice şi juridice nu mai trebuie să completeze rubrica "Nr. de evidenţă a plăţii", această obligaţie fiind suspendată în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2007.