DE CE ȘI CUM Loviți din toate direcțiile de transportatori, asigurătorii contraatacă și explică voalat de ce polițele RCA sunt scumpe. Motivul - în trimestrul al doilea din 2016 s-a atins cea mai mare valoare de până acum a daunei medii totale, în principal pe fondul creșterii cu 90% a impactului dosarelor de vătămări corporale, potrivit unui comunicat al Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR). Asociația reiterează necesitatea introducerii unui sistem predictibil de reglementare a despăgubirilor pentru daunele morale asociate vătămărilor corporale - „Cheltuielile cu despăgubirile cresc într-un ritm alarmant. La daune morale, suma plătită în 2015 e, în medie, cu 2.000% mai mare decât cea din 2007. Ba mai mult, ponderea despăgubirilor pentru daune morale în totalul plăților din segmentul auto a avansat cu peste 1.000%, în același interval“. Potrivit directorului general al UNSAR, Florentina Almăjanu, asta dovedește încă o dată necesitatea introducerii sistemului tabelar de acordare a despăgubirilor pentru daune morale (elaborat de Societatea Română de Medicină Legală) - „Sistemul va avea efecte pozitive atât pentru victime, cât și pentru asigurați. Persoanele prejudiciate vor beneficia de un tratament nediscriminatoriu, iar durata necesară obținerii banilor se va scurta. În același timp, costurile instrumentării daunelor și reasigurării vor coborî, fapt care va reduce presiunea asupra firmelor de asigurări și va avea efecte pozitive asupra primelor (adică se vor ieftini polițele)“.
SĂGEȚI CĂTRE TIR-URI Cât despre transportatori, un raport publicat recent de Allianz-Țiriac arată că, în primele șase luni, din zece camioane de transport aflate în circulație, patru au provocat daune. În cazul autoutilitarelor din domeniul construcțiilor, raportul este de doi la zece, în vreme ce autoturismele clasice au o frecvență a daunei de opt ori mai mică. „Prețul RCA este dat de ce se întâmplă pe șosea, nu de măsuri administrative. Prețurile pentru transportatori ar putea scădea semnificativ dacă, spre exemplu, din zece șoferi de autocamioane, doar doi, și nu patru, s-ar face vinovați de producerea unui accident în trafic“, potrivit directorului general al Allianz-Țiriac, Remi Vrignaud. La nivelul portofoliului companiei, prima medie RCA din intervalul ianuarie - iunie pentru camioanele de mare tonaj a fost de 7.500 lei. De notat că dauna medie produsă de un camion de peste 18 tone este de 3,5 ori mai mare decât în cazul autoturismelor, potrivit Allianz-Țiriac; mai exact, un camion face stricăciuni medii de 13.500 lei.