De ce bătăi de cap birocratice mai scăpăm

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

De ce bătăi de cap birocratice mai scăpăm

Administrație 19 Iunie 2016 / 12:00 1020 accesări

Invenția actualului Executiv, "Comisia de tăiat hârtii", care are ca unic scop reducerea birocrației printr-un proces de largă consultare a opiniei publice, a mai produs un proiect de ordonanță de urgență a Guvernului. Dacă va intra în vigoare în forma în care se află în prezent, actul normativ va reduce drastic numărul situațiilor în care suntem nevoiți să prezentăm la ghișee copii legalizate după documente, creșterea numărului de documente electronice acceptate de instituții în diverse faze de documentare administrativă și va tăia sănătos din orele petrecute la ghișee de către contribuabili prin simplificarea procedurilor de eliberare a cazierelor judiciare, de solicitare a ajutorului de șomaj, de obținere a pașaportului etc... Vă prezentăm un amplu material privind modul în care se pregătește rărirea stufărișului birocratic.

MAI MULTE ACTE ELECTRONICE, MAI PUȚINE DOCUMENTE LEGALIZATE

Potrivit proiectului de ordonanță de urgență elaborat ca urmare a propunerilor venite prin intermediul proiectului cunoscut sub denumirea de ''Comisia de tăiat hârtii'', care se află în faza de avizare şi consultare, instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale care solicită copia în format fizic pe hârtie după actul de identitate ca și condiție pentru furnizarea unui serviciu public vor elimina această cerință acolo unde există tehnologia pentru a scana sau pentru a primi și procesa o copie în format electronic. De asemenea, instituțiile publice vor fi obligate să reducă situațiile în care se solicită depunerea copiilor legalizate după documente, înlocuindu-le cu declarații pe propria răspundere sau cu certificări cu originalul de către funcționar. ''Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale au obligaţia să îşi dezvolte până cel târziu la finalul anului 2018 capacitatea tehnică, astfel încât comunicarea de date, informaţii sau documente între acestea să se facă în format electronic'', se mai arată în proiectul de OUG.

METODE ALTERNATIVE DE PLATĂ SERVCIILOR, PÂNĂ ÎN 2018

Proiectul se referă și la modalitățile de plată a serviciilor furnizate de instituții.

''Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice locale au obligaţia de a oferi metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, amenzilor contravenționale și a taxelor și impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemului electronic național de plată, fie prin intermediul altor sisteme de plată, până cel târziu la finalul anului 2018'', se mai arată în documentul Executivului.

Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale vor fi obligate, după intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, să folosească cu precădere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are şi este de acord să îşi furnizeze o adresă de poştă electronică. În acest sens, instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale sunt obligate să îşi dezvolte capacitatea de furnizare a serviciilor publice electronice şi să îşi elaboreze un plan de dezvoltare al serviciilor electronice în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, precizându-se că orice serviciu public furnizat electronic trebuie adaptat nevoilor persoanelor cu dizabilităţi.

Mai mult, instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale au obligaţia de a publica, din oficiu, informaţii şi modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe website-ul propriu, cât şi pe punctul de contact unic electronic, în varianta actualizată şi într-un format tehnic care să permită descărcarea şi editarea lor în scopul completării pe calculator de către beneficiar.

CE TAXE DE TIMBRU AR PUTEA FI ELIMINATE

Guvernul introduce facilităţi şi în privinţa taxelor extrajudiciare de timbru.

Astfel, prin OUG sunt scutite de taxe extrajudiciare de timbru eliberarea cazierului judiciar și examinarea conducătorilor de autovehicule în vederea obținerii permisului de conducere, o serie de taxe de timbru de valoare mică fiind eliminate.

Totodată, potrivit proiectului, taxele extrajudiciare de timbru rămase în vigoare se vor plăti prin mijloace electronice, ordin de plată sau numerar, cu excepţia taxei pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobândite în baza legii 18/1991, pentru taxele de până la 50.000 lei. Taxele extrajudiciare de timbru vor fi încasate în aceeași locație în care se încasează contravaloarea pentru serviciile supuse acestor taxe.

CAZIERUL JUDICIAR, FORMALITATE INTRE AUTORITĂȚI, FĂRĂ IMPLICAREA CETĂȚEANULUI?

Amenzile care se cuvin bugetului de stat pot fi achitate prin intermediul instrumentelor de plată electronică în cadrul Ghişeului virtual de plăţi.

De asemenea, Executivul modifică şi legea privind cazierul judiciar astfel încât autoritățile și instituțiile publice, altele decât cele din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, să obțină certificatul de cazier judiciar în mod direct de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), scutind cetățeanul de obținerea acestuia, caz în care taxa de eliberare și taxa extrajudiciară de timbru vor fi eliminate.

Astfel, orice altă instituție publică, cu excepția celor prevăzute deja în lege, va solicita electronic unităților specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, în baza consimțământului scris al solicitantului, copie de pe cazierul judiciar al persoanei pentru care se efectuează verificări specifice. Unitățile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne vor furniza electronic copiile solicitate într-un termen de 24 de ore de la primirea solicitării, iar persoana pentru care se efectuează verificări specifice este scutită de plata serviciului.

Lucrurile se vor simplifica și în privința cererii-tip de obţinere a cazierului. Aceasta, cu datele complete de stare civilă şi motivată, se va depune de către persoana fizică electronic sau personal la unitatea de poliţie de la locul de naştere, domiciliu sau reşedinţă. Cererea-tip, cu datele complete de identificare şi motivată, se depune de către persoana juridică electronic sau prin reprezentant legal, care trebuie să îşi dovedească calitatea, la unitatea de poliţie pe raza căreia îşi are sediul social sucursala, filiala sau punctul de lucru persoana juridică. Depunerea însă a solicitării în format electronic se va realiza odată cu dezvoltarea capacității tehnice a unităților de poliție, acest lucru fiind anunțat pe pagina de internet a Ministerului Afacerilor Interne.

PAȘAPOARTE MAI UȘOR DE OBȚINUT

Un alt capitol avut în vedere de Guvern se referă la simplificarea obținerii pașaportului, taxa specifică urmând a fi plătită și online sau prin convenții cu instituții de credit.

De asemenea, procedurile de obţinere a indemnizaţiei pentru creşterea copilului, a stimulentului de inserţie şi a alocaţiei de stat vor fi simplificate, potrivit Executivului. Astfel, se elimină cerința de legalizare a copiilor după documentele justificative; în cazul copiilor născuți în străinătate certificatul sau extrasul de naștere, după caz, se va solicita în traducere autorizată nu și prin legalizare; în situațiile în care există posibilitatea tehnică, primăria va transmite agenției pentru plăți și inspecție socială documentele de solicitare a dreptului și în format electronic (scanate); se va introduce posibilitatea de certificare a cererii de către primar sau persoana desemnată de acesta, prin semnătură electronică; se simplifică procedura de solicitare a unui nou drept în cazurile de suprapunere a drepturilor pentru copii născuți în perioada de concediu, prin depunerea cererii și prezentarea numai a documentelor suplimentare care atestă noua situație, respectiv certificatul de naștere a următorului copil sau actele care atestă situația juridică a acestuia față de solicitant, precum și, dacă este cazul actele care atestă realizarea de venituri.

MAI PUȚINĂ ALERGĂTURĂ PENTRU ȘOMAJ?

Totodată, printr-un Proiect de Hotărâre de Guvern privind simplificarea procedurilor de obținere a ajutorului de șomaj Guvernul vrea să simplifice procedurile în această privință prin reglementarea posibilității obținerii de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, a informațiilor cu privire la veniturile persoanelor solicitante prin intermediul spațiului virtual, precum și din sistemul informatic al Ministerului Finanțelor Publice, prin sistemul informatic al Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM).

De asemenea, se instituie posibilitatea persoanelor care doresc să se asigure în sistemul asigurărilor pentru șomaj prin încheierea unui contract de asigurare pentru șomaj de a atesta calitatea de asigurați în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor sociale de sănătate atât cu contractul de sănătate, cât și cu orice alt document justificativ privind dobândirea calității de asigurat în cadrul acestor sisteme de asigurări sociale, eliberat de instituțiile competente potrivit legii, în format electronic cu semnătură electronică extinsă, în baza unui certificat calificat sau în format pe hârtie în original.

Este reglementată și posibilitatea transmiterii unor documente sau cereri necesare în vederea stabilirii și acordării drepturilor prevăzute de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, prin fax, e-mail sau poștă. Totodată, se elimină necesitatea prezentării de către persoanele fizice beneficiare ale măsurilor prevăzute de legea menționată a unor documente în copie legalizată, acestea urmând a prezenta doar originalul respectivelor documente spre a fi certificate de conformitate cu originalul de funcționarul public.

În același timp, pentru acordarea măsurilor destinate tinerilor cu risc de marginalizare socială, se prevede posibilitatea preluării unora dintre documentele necesare potrivit legii, direct de la autoritățile și instituțiile competente, la solicitarea expresă a tinerilor cu risc de marginalizare socială, fiind acceptate inclusiv documentele eliberate în format electronic cu semnătură electronică extinsă, în baza unui certificat calificat.



12